söndag 28 augusti 2016

Grå söndag

Otroligt grå söndag. Lite kallt också. Tog en lång kaffesittning framför nyheterna. Åt sedan spaghetti och köttfärssås till frukost och sjönk ner i soffan igen. Plötsligt kom snickaren, förberedd för en snabbinsats med bleck över och under dörrar och fönster. Jag bytte om och hängde på direkt. Det gäller att passa på när han kommer.
Han "jackade" ur för droppbleck ovanför fönster och dörrar. Plåten ska stickas in i urtaget han gjort och sedan ska ett fönsterfoder sättas upp under plåten.
Jag skruvade dit bleck under dörrarna under tiden.

När han var färdig åkte han igen och jag gick in till soffan.
Så här blev det.

Jag låg en stund med spratt sedan upp och fick för mig att gå ut och göra ett ryck. Det är liksom min tur igen nu. Flera moment som jag känner mig säker på och som jag förstår hur och varför jag ska utföra. När jag klev ut och tänkte skaffa mig en överblick över vad som skulle göras började det regna. Jag gick in igen till soffan.

Efter ett par timmar i horisontalläge konstaterade jag att det slutat regna. Jag bytte om och gick ut och sågade till tre brädor. En under varje dörr. Jag målade brädorna med rödfärg och lade på tork i gavelutrymmet. Sedan målade jag rött där snickaren hade sågat ur för att det inte ska lysa trärent där när blecken kommer upp och för att skydda träet mot fukt.
Jag målade också lite över de hemmagjorda dörrarna till vedskjulen av samma skäl.

Sedan blev det soffan en stund igen. Avslutade dagens minimala flit med att tillverka tre klätterstöd till några hoyor som fått för sig att leta stöd bland sina hoyagrannar. Jag vill inte att de växer in i varandra.

Lägger mig tidigt och läser nu. Jag närmar mig slutet på en bok som jag tyckt mycket om. En sådan bok som man inte riktigt vill att den ska ta slut. "Bergets skugga" av Gregory David Roberts. Boken är uppföljare till hans bok "Shantaram".

Inga kommentarer: