tisdag 16 augusti 2016

Windows 2

Vaknade tidigt och tog långfrukost. Sedan gick jag ut och förstärkte upp gavelväggen lite. Den blev väldigt vinglig när jag sågade av regeln som gick genom dörröppningen. Jag började såga upp virkesspill som jag samlat på mig under bygget så här långt. Det har blivit väldigt mycket och vedskjulet är snart fullt. Jag fick för mig att jag skulle bygga två fågelholkar så det gjorde jag. Då kom ju lite spill till bättre nytta än ved i alla fall.
Här står holkarna redo för uppsättning.
Här hamnade de. Nord-ost-vägg men jag tror det blir bra. De får lite morgonsol men lite svalare mot kvällen. Regnskyddade i alla fall.

Dagen har gått sakta och jag har ägnat mig åt små ströuppgifter när jag inte suttit och tittat på uthuset. Jag klippte gräset när jag satt upp fågelholkarna och sedan satte jag mig och tittade på uthuset igen. Jag har suttit mycket och tänkt idag.

Dörrarna till vedskjulen har sugit in tjärblandningen jag strök på och såg alldeles torra ut så jag beslöt mig för att tjära dom en gång till.
En torr dörr till vänster och en nytjärad till höger. Det luktar ju så fantastiskt gott. Jag har satt upp krokar bakom dörrarna nu också så jag kan ställa upp dem helt när jag ska lasta in ny ved t ex.

Snickaren ringde och föreslog att vi skulle sätta in två fönster och en dörr ikväll och jag blev jätteglad. Äntligen tätar vi till hålen i väggarna ytterligare och det är ett stort steg mot att jag kan lämna uthusbygget för i år.

Här kommer han. Redo för en ovärderlig insats. Fönster och dörrar klarar jag inte själv. Han låtsas som om han tycker denna arbetsuppgift är jättejobbig.

Det gick ganska smidigt och så här blev det när det var klart. Underbart!

Kompisen Björn kom förbi på cykel också. Alltid trevligt när han kommer även om jag var mitt uppe i jobb just ikväll.

Fönstren och dörren ska målas vita och det blir min nästa uppgift. Jag kan också brädfodra klart under fönster och dörrar när jag satt upp fönster- och dörrfoder på sidorna och under fönstren. Foder ovanför fönstren och dörr får jag vänta med tills jag fått alla bleck från plåtslagaren.

Snickaren mätte över och under fönster och dörrar inför beställning av bleck, så imorgon ska jag åka till Kefre plåtslageri och lämna över alla mått.

När det är klart kan jag brädfodra ovanför fönster och dörrar också. Sedan ska jag göra en dörr till gavelutrymmet och fixa till knutarna. Sätta upp vindskivor och fotbräden, hängrännor och stuprör. När jag gjort allt detta är det plåtslagarens tur igen att göra vindskiveplåt mm. Sedan kan jag lämna uthuset för i år. Det är en bit kvar alltså men det är ingen större brådska.

2 kommentarer:

Per sa...

se där ja. fönster i gäststugan:-)

Per

Eddie sa...

Gäststugan? Ingen dum idé kanske om man vill sova ihop med målarfärg och gammal hemelektronik.