fredag 26 augusti 2016

Sista och första

Sista arbetsdagen i första veckan efter semestern. Nu är jag igång igen i min parallella värld i Karlstad.

Felix har varit hemma från skolan. Förkyld och feber. Jag hämtade honom i Smedby på hemvägen från tåget.

När vi kom hem gick han upp och la sig och lät sig svalkas av AC:n som blåste kalluft över honom. Det har varit kvavt i Kristinehamn idag.

Jag gick ut och förberedde hängrännor inför uppsättning.
Satte på gavlar på hängrännorna, skruvade upp den sista hängrännekroken, mätte hur långa hängrännorna ska vara (med hjälp av Felix) till punkten där de ska mötas i ett nedsläpp till stupröret.
Jag satte upp svep för stupröret också. Svep kallas det som håller fast stuprören i väggen. I en stolpe i det här fallet.

Två hängrännor ska mötas i en omvikningskupa.
Jag sågade ur lite för att vattnet ska rinna rakt ner i stupröret där hängrännorna möts.

I och med detta är det mesta klart för montering. Ikväll var vädret osäkert. Det regnade t o m från blå himmel vid ett tillfälle. Molnen låg vid sidan av men regndropparna nådde mig och jag var tvungen att plocka in en del saker en stund.

Inga kommentarer: