måndag 1 augusti 2016

Lite Falu rödfärg

En lat måndag. Den första dagen på en treveckorssemester. Gick ut på morgonen och körde trimmer efter en kort regnskur. Jag passade på att vattna gräsmattan i anslutning till skuren. Det kom ju för lite vatten från ovan. Det tar en bra stund för den torra jorden innan den kan ta åt sig vatten. Det är som att hälla vatten på en torr Wettextrasa. Det bara rinner av innan det blir blött.

När jag duschat tog jag en tur till kusin Marita och levererade en rotad hibiskusstickling från mormors moderplanta. En dubbel röd. Vi drack kaffe och pratade en stund. Det var längesedan vi sågs och det är den enda släktingen jag har kontakt med. Trevligt!
Innan jag skulle åka gick jag med och tittade på hennes Hibiskus. Det var den vackraste Hibiskus jag sett. Uppstammad och jättestor och mäktig. En dubbel röd den också. Men idag fick hon en stickling från vår älskade mormors Hibiskus.

Gjorde lite ärenden sedan och åkte hem till kapellet och slappade. Snickaren kom en sväng och inspekterade uthuset.

När han åkt målade jag gaveln så imorgon behöver jag åka och hämta virke igen till lock. Jag kanske gör två dörrar också. Den första hinken rödfärg är snart slut så jag köpte en till idag.
Vi får se... De hotar med regn imorgon och då kanske det får vänta. Innemiljön i kapellet behöver en grundlig översyn. Det blir väldigt eftersatt härinne eftersom jag är ute hela dagarna. Jag har tänkt göra ett storröj när det regnar nästa gång.

Snickaren gjorde en upptäckt när han var här.
Det ser ut som en del av min ställning frusit sönder. Det är ett stående rör i konstruktionen som kanske blir vattenfyllt. Det ser i alla fall ut som om röret är frostsprängt. Jag behöver nog få det svetsat kanske. Och kanske även borra hål i nederänden på alla rören så regnvatten kan rinna ut.

Jag var och tittade på Felix när han spelade fotboll ikväll också. De vann över Karlskoga.
Fotot är taget av Henrik Skoglund. Tänk vad jag älskar Felix. Det är så häftigt att titta på honom in action. Vilken kärlek jag känner när jag ser hur han är uppslukad av spelet, hans ansiktsuttryck, hans hållning, hur han tänkte när han lade en passning och hur han springer. Det är underbart att titta på någon man älskar när denne någon inte vet om det. Det är så denne någon ser ut. Förställer sig inte på något vis. Lite samma som att titta på någon man älskar som sover. Ibland önskar jag att någon kunde titta på mig på det sättet igen.

När jag kom hem tog jag ett rejält hoyavarv och tittade på allihop i detalj. Min Hoya cumingiana ska till att blomma. Det är en av jättemånga som jag inte sett i blom. Faktum är att jag bara sett 3 av 63 i blom. Cumingiana blir den fjärde.

Inga kommentarer: