fredag 14 oktober 2022

Höst i väder och höst i sinne

Sover dåligt på nätterna delvis på grund av min onda vänsteraxel. Det hände något med den när jag höll på med tobaken förra helgen. Det blev bättre i mitten av veckan men de senaste dagarna har jag haft besvär av den igen. Jag kan inte ligga riktigt som jag vill och behöver äta värktabletter.

Skrivaren jag beställt är restnoterad och beräknas vara klar för leverans den 17 november från Dustin trots att det stod leveranstid 1-2 arbetsdagar på webbsidan. Jag sitter inte i sjön men jag är ju så ivrig när jag beställt något. Jag vill kunna packa ner min befintliga skrivare i resväskan inför min resa ner till lägenheten också. Restnoteringen gjorde att min dröm om glädjen att kunna packa ner min gamla skrivare blir fördröjd.

Jag hade hoppats kunna mala tobak i helgen men det tycks inte vara möjligt när man tittar på väderleksprognosen. Jag behöver stå ute och det måste vara låg luftfuktighet. Det verkar bli regn. Jag behöver en krispig höstdag. Jag får läsa och måla lite i helgen istället. Sova och laga lite mat.

Jag fick i alla fall ett par böcker idag.


En intressant bok av Aristoteles om moral och etik som jag letat efter ett tag. Jag är särskilt intresserad av den gamle filosofens tankar om kunskap.


Svårt att inte bara kasta sig över de resonemang som kommer att föras under dessa underrubriker. Mycket av resonemangen gäller än idag även om Aristoteles föddes 384 f. kr.


Och en bok av P O Enquist som Ulf Lundell skrivit om i sin bok "Vardagar 5". Han skrev så fint om den att jag också blev intresserad.

Innan jag slog igen datorn för idag gick jag ut och hämtade en tordyvel. Jag brukar alltid se tordyvlar på vägen härovanför så jag tog med en pincett och en burk för att hitta ett välbevarat exemplar. Jag tänkte fotografera den i min lilla "stackingstudio". Jag hittade en levande tordyvel och tog med den. 

Nu håller jag på att avliva den. Jag har avlivat insekter med en acetonindränkt bomullstuss i en burk men jag hittade ingen aceton trots att jag var säker på att jag hade en liten flaska. Jag tog getingspray och dränkte en kompress i istället. Vi får se om det går. Annars ställer jag in burken i frysen.

Inga kommentarer: