tisdag 11 oktober 2022

Min första fokusstack

Ikväll har jag provat att fokusstacka bilder. Om man lägger ner sig lite kan det nog bli riktigt bra.

Jag testade med att fotografera en blommande hibiskus.



Jag tog tolv bilder på blomman med min kamera på stativ. Så här ser själva "set-upen" ut.

Jag ställde in skärpan på "botten" av blomman och tog en bild. Mellan varje foto flyttade jag kameran en liten bit längre ifrån blomman. Det är därför det sitter en "makrosläde" mellan kameran och stativet. Med den vrider jag lite på en ratt för att kameran ska vara kvar i samma läge men flytta sig lite ifrån motivet vid varje exponering. Skärpedjupet är så litet när man tar sådana här närbilder så det är risk för att inte hela djupet av blomman blir skarpt. 

Men om man "stackar" bilderna kan man få ett skärpedjup genom hela blommans djup.

I Photoshop görs detta automatiskt. Programmet väljer bara de skarpa partierna i varje bild och lägger dem sedan på en hög.


Detta var var programmet fick med sig från den första bilden.


Här har jag lagt 4 bilder på varandra.


Här 9 bilder.


Och här det färdiga resultatet.

Ganska enkelt och jag ska experimentera lite mer med det.

Inga kommentarer: