lördag 15 oktober 2022

Lördag som blev som jag trodde

Långsam lördag med lite iver och lite skaparglädje. Gick up 7 och kollade youtubeklipp om hur man blandar kulören lila bäst med akryl. Nu pratar vi "Deep purple". Ingen blaskig lila som drar åt rosa. Det slutade med att jag beställde ny färg från Amazon. Får den på torsdag enligt prognosen. Under tiden började jag kladda på en ny målning med lite av de färgerna jag redan har. Provade att blanda lite också. Försökte få till en fin brandgul men det gick sådär. Fortfarande besvär med vänster axel.


Denna ska få sig några omgångar färg ytterligare ikväll.

Sedan fotograferade jag gårdagens tordyvel. Han hade gått hädan i frysen i natt men fällt in frambenen så jag inte kunde ställa honom på alla sex. Möjligen skulle jag kunnat ställa honom som en känguru. Jag tog några olika bildserier men lyckades inte med stackningen på alla serier. Photoshop protesterade.


Denna fick jag ändå till men den blev för mörk. Jag behöver mer belysning. Den glänser fint.


Detalj av benen.

Felix kom som avtalat och vi åt hamburgare. Sedan rakade han av mig håret igen. 


Han noterade att jag är väldigt tunnhårig mitt uppå.

Ska det vara kort ska det vara riktigt kort. När jag duschat av mig alla irriterande kortstrån gick jag och la mig och läste. Slumrade en stund. Fortfarande Lundell som skulle ta sig en promenad och beväpnade sig med påk. Så som jag också gör när jag ska gå i skogen. Lundell våndas sommaren 2020 med pandemin i full gång. Han pratar oroväckande ofta om sitt eländes vin som han slutat med men hur han längtar tillbaka ibland till de ohejdade vinrusen. Han ägnar sig tyvärr mycket åt klander. Han kan inte släppa saker han gjort även om det är aldrig så enkla saker han gjort eller inte gjort som han borde. Där har jag kommit lite längre än honom i min utveckling. Han längtar ut på turné. Han vill köpa hus i Spanien eller Portugal. Det har han skrivit sedan del 1 men han kommer inte till skott. Han kommer inte ens iväg till de varma länder han drömmer om hela tiden och sommaren 2020 där han är nu kom ingen iväg någonstans.

Jag känner själv igen hans resonemang även om jag aldrig varit ens nära missbruk. Men varje fredag och lördag står jag själv och svajar mellan alkoholen eller böckerna. Hur det slutar är ungefär 50/50. Igår svajade jag ner i litteraturen. Idag testar jag ett glas vin här. Vitt vin. Jag går igenom lite olika spanska vinsorter i förebyggande syfte. Idag testar jag "René Barbier". Jag känner igen namnet som något billigt alkolistvin som man drack i början av 80-talet. Då när man drack Tirnave, Svarta katten, Leibfraumilch och La Garonne också. Dagens René Barbier var ganska sött. Jag fick en chock vid första klunken av sötman. Men sedan smakade det mera som ett vanligt vitvin.


Kvällen ska få gå åt till vindrickande, musik, kandelabern och måleri. I övermorgon åker min vän Tony hem till Torrevieja. Jag ser verkligen fram emot att träffa honom när jag kommer ner.


Fortsättning på kvällens målning.


Och efter ytterligare någon timma var den färdig. Jag ger mig där.

Det här är inte konst. Det är väggkarameller. Alltid samma kulörer. Jag kan inte låta bli allt lila och nu har jag beställt ännu mer lila möjligheter. Jag ska göra en helt lila någon dag när jag fått de nya.

Kanske börjar jag på en ny här om Santana spelar sin gitarr för mig i några timmar till.

Inga kommentarer: