söndag 12 september 2010

Vaknade tidig, ja faktiskt före 7 men låg kvar och läste min underbara bok. Strax före 9 åt jag ett paket bacon och äggröra på fyra ägg. Sedan åkte jag upp till kapellet. Jag började med att mäta upp rummets mittpunkt och lade ut hela plattor längs de linjer jag drog upp.
På så sätt kan jag få till frisen. Jag "torrlade" alltså de ljusa plattorna först. När jag lagt allt som skulle vara innanför frisen fick jag mäta upp mitten på den lagda ytan. Därefter kunde jag utgå ifrån detta mått för att få lika stora plattor i ytterändarna i varje hörn. Det är svårt att förklara. När alla plattor, inklusive fris, var torrlagda gav jag mig på de som skulle modifieras för rörgenomföringar och dylikt. Det tog längre tid att få klart de krångelbitarna än vad det tog att lägga hela golvet för övrigt. Snickaren kom upp och började lägga plattorna i fix. Han tog upp en fläck med plattor, drog på fix och lade tillbaka plattorna igen. Han lade nästan halva golvet när jag tog över och avslutade. Vi satte en sockel av halva plattor runt om också. Runt rören till golvvärmen lät vi bli att lägga några plattor just nu. Jag ska gjuta upp en liten klack där när rören är monterade. Sedan blir det plattor där också. Kl 18 var jag klar och så här blev det. Det hade givetvis varit enklare att inte lägga på diagonalen och det hade absolut varit enklare att inte lägga en fris. Men det blir snyggare så här.

Jörgen hade varit hos mig hela eftermiddagen och lagat lite elektronik. Han stack när jag var färdig med klinkern men jag kröp under golvet och började koppla ihop avloppsrör. Jag höll på tills det fattades en krök som jag måste köpa till. Nu är jag nyduschad och ledbruten. Det tar på gubbkroppen att krypa på alla fyra nästan en hel dag. Imorgon ska det fogas.