tisdag 27 juli 2010

Effektiv kapelldag! Felix och jag åkte till kapellet på morgonen. Han var ivrig att träffa kompisen "Joffa" längre ner på gatan. Han hade också byggt en liten simbassäng på morgonen innan jag vaknade. Jag stannade i kapellet och bytte om till arbetskläder när Felix stack till Joffa. En tidigare kollega från länsstyrelsen kom och hälsade på. Hon hade varit i Kristinehamn och köpte ett par gamla stolar hon hittat på Blocket. En familj kom också upp och hälsade på och fick en rundtur. M.R. Kyl och Värme var där idag också och kopplade ihop radiatorerna. Jag lät rörmokaren dra fram vattnet till blandaren i köket också när han ändå hade farten uppe. Nu är han färdig där för denna gång. Nu är ligger bollen hos mig igen innan firman kan göra något mer. Jag möblerade om lite till i prediksalen och började såga lite list till badrummet. Jag skrapade och spacklade också ett par gamla dörrfoder som ska återanvändas. När hantverkaren åkt städade jag övervåningen och kunde äntligen börja måla golvet. Här är rummet påbörjat. Här är köket och rummet klart. Imorgon ska jag måla en andra gång.

Jag fick paket från USA idag också. Fyra nuvistorer som jag ska ha till en grammofonförstärkare. Nuvistorer är ett mellanting mellan elektronrör och transistorer. Elektronrören var ju lite bräckliga med sina glaskroppar. Nuvistorerna har kroppar av metall och är mycket mindre är elektronrör. Kort efter att nuvistorer började tillverkas kom transistorerna och tog över. Nuvistorer är svåra att få tag på och dessa kom jag över på Ebay i USA. Vad som är ännu svårare att få tag på är socklarna de ska sitta i men sådana har jag köpt från Tyskland tidigare.

12 kommentarer:

Rick sa...

Måste säga att det blir riktigt tjusigt och framför allt så ser det väldigt fräscht ut. Har följt din blogg i ett drygt år om inte mer och det känns riktigt fint att det äntligen börjar bli beboeligt. Jag hoppas att slutresultatet blir allt du hoppats på!

Eddie sa...

Ja, Rick, det blir fint, ljust och fräscht. Jag ska se till att slutresultatet blir mitt drömhus. Något annat nöjer jag mig inte med. Nu är jag ju begränsad av husets ytterväggar och till viss del även befintlig planlösning men får jag för mig något så går jag utanför de förutsättningarna också.

Titta förbi någon gång, Rick!

Rick sa...

Tack för inbjudan. Om jag någon gång befinner mig i Kristinehamn tittar jag mycket gärna förbi och lyssnar gärna på välljud samtidigt. Lycka till med allt.

Eddie sa...

Gör så! Du är välkommen!

Miss Gillette sa...

Mänguuu vad snyggt med golvfärg. Jag står själv i begrepp att måla ett precis likadant golv med vitt. Rummet i fråga är litet och takhöjden rätt låg, så det vita kommer att förstora och fräscha upp helhetsintrycket. Hittills har jag dragit mig för att måla på brädgolv -- har sett det som nån sorts helgerån -- men nu har sista motståndet fallit.

Eddie sa...

Gör slag i saken Miss Gillette! Det är inte ett dugg farligt. Tänk när jag ska måla hela prediksalen sedan då... Ett litet utrymme är inte lika äventyrligt att måla som ett stort.

Miss Gillette sa...

Jorå, jag har ju köpt färg och allt. Det jobbigaste är att bära ut alla grejer ur rummet -- lyckligtvis har jag få saker stående i detta lila utrymme (den fåtölj jag har där hänger i taket -- mycket praktiskt vad gäller städning och mycket poppis för alla åldrar eftersom man både kan softa i en hängfåtölj och använda den som klängredskap). Så det blir nog av vilken dag som som helst nu. Kanske. ;-)

Eddie sa...

Då så! Tvätta golvet med målartvätt först bara. Inte såpvatten.

Menade du "lila" eller "lilla" när du skrev? Ett lila rum måste ju vara alldeles underbart och bör ej målas om överhuvudtaget. ;-)

Miss Gillette sa...

Fat finger trouble -- lilla skulle det vara. Men glada nyheter ändå: äldsta dotterns halva av det rum vi gör iordning åt dem nu blir lila, med en fondtapet i vitt/lila/svart. Det blir nog hur snyggt som helst, hon har smak, jäntan.

Eddie sa...

Vitt/lila/svart låter som mint, viol och lakrits. Kan inte bli fel!

Min missionskyrka sa...

Vad fint d blir!! Jag har valt precis likadan grå färg till mina golv. Så nöjd är jag :) Jag slutade blogga, kände att jag bara hade ännu mer press på mig, nog m annat som du vet ;) Lägger ut bilder på Fb ist. När flyttar du in? Inte långt kvar nu va?

Ha d gott!!

Eddie sa...

Hej "Min Missionskyrka"! Synd att du slutade blogga. Jag siktar på att flytta in 1 september. Vi får se.