lördag 10 juli 2010

Take-away-frukost från Mc Donalds avnjöts på kapelltrappan redan kl 9 imorse. När man lägger sig 22:00 en fredagskväll kan man vara uppe i lördagsottan. Gjorde några ärenden på morgonen och träffade kusin M på Coop. Hon har ännu inte sett kapellet så hon och CJ åkte upp och fick sig en rundtur.
Lång arbetsdag i kapellet. Jag började med att tvätta sovrumsgolvet med en skarp svamp och målartvätt. Sedan slipade jag när det torkat. Efter att jag dammsugit bort det lilla slipdammet som blev betraktar jag sovrummet klart för målning.
Rev sedan ut resten av korkmattan ur köket. Den har limmats på en del ställen. Det kommer att ställa till med vissa problem. Jag vet ännu inte hur jag ska få bort lim och korkmatterester. Jag minns när jag jobbade på Club Zebra. Med jämna mellanrum var det dags att ta bort nedtrampade tuggumin ur heltäckningsmattan. Då kröp vi runt med en flaska kylspray och kylde ner tuggumiblobborna och sprätte sedan bort dem med en matsked. Det var tider det...
Jag provade att blöta upp en korkmattebit och skrapa bort det. Det är liksom delar av baksidan på korkmattan som blir kvar i limmet. Den glatta delen av korkmattan får jag bort. Så här ser det ut i köket nu. I mitten av bilden finns en sådan där korkmatte-rest. Jag insåg också att när jag målat golvsocklarna i köket så har jag inte lyckats måla ända ner. Korkmattan har förhindrat det. Det blir liksom så här runt om. Det blir väl till att komplettera med lita färg där nu när korkmattan är borta. Vit kvartstav är en lösning förstås men jag målar nog ändå innan jag sätter dit den. Till min fasa insåg jag också att det fattas en kökslucka. Den har jag kört till tippen. Vad tusan gör jag åt det? Det tål att funderas över.
Jag våttorkade sedan badrummet och hallen. När jag ändå var igång dammsög jag trappan till övervåningen. Det är bra om jag inte drar in så mycket damm och skräp på övervåningen nu när jag snart ska måla golvet.

Det kom en skummis till mig idag också. Jag hade precis lagt mig på soffan i prediksalen för att tänka på en del händelser som tilldragit sig idag. Då ropar det "Hallååååå" utanför. Jag struntade i det och resonerade så att om man vill mig något får man väl komma in. Det fortsatte att ropa så jag fick lomma ut. Det står en röd Volvo 745 nere på vägen och i den sitter en man som vill sälja elverktyg till mig. Han var på väg hem men hade några kvalitetsmaskiner kvar som han ville "överraska" mig med sa han. Jag lät honom förstå att jag redan hade de maskiner jag behöver men han var enträgen. Till slut blev jag av med honom i alla fall. Han frågade en massa saker om mitt kapell också och var allmänt obehaglig. Min kompis ML kom på cykel precis så det blev ett naturligt avslut på konversationen med skummisen.
Nu sitter jag i min soffa i lägenheten igen och tar mig några kalla och lyssnar på "The Electric Flag". Fasen vet om jag inte sätter på "Fleetwood Mac" sedan.

Känner mig lite ensam och utanför men har ingen lust att gå på krogen. Samtidigt är det skönt att bara sitta och lyssna på musik och tänka. Jag är ändå lite kluven...

3 kommentarer:

Therese sa...

Kul att se sovrummet. Nu är det verkligen riktigt nära ett klart rum! Kan du inte ha ett snyggt lila draperi/skynke där skåpsluckan fattas då? Eller en lila persienn? :-)

Eddie sa...

Bra Therese! Ett lila draperi får det bli!

Therese sa...

Vad bra :-)Då kan jag somna gott. Natti.