fredag 8 april 2022

Säg den glädje som varar för evigt

Näst sista morgonen för denna gång. Arbetsdag med onlinemöten och skrivande av minnesanteckningar från tidigare möten.

Jag har verkligen fått ut det jag önskade av denna resa. Jag har gjort fler inköp än jag trodde jag skulle hinna med denna gång. Det enda som saknas nu är två cyklar men det får bli nästa gång. Nästa gång blir förmodligen en ren semestervistelse tillsammans med Felix. Troligen under juni eller juli månad. Troligen en vecka. Då ska jag hämta ut min scooter som då är inregistrerad, betald och utrustad med det jag ville ha. Troligen blir det inte mycket åkande på den då eftersom Felix är med men små utflykter ska jag ta.


Väskan ligger och gapar redo för att ta emot det lilla som ska med hem igen. Jag kommer att lämna en del kläder här så jag har en liten omgång härnere. I framtiden kanske jag kan resa utan incheckat bagage men det kanske krävs några turer till innan dess.

Det begagnade tangentbordet jag hade med ner dög inte. Det ligger ett nytt och väntar på mig på ICA Maxi i Kristinehamn när jag kommer hem. Redan beställt och betalt. 

Jag flyger hem sent imorgon kväll. Bussbiljett från Torrevieja har jag redan köpt. Bussen går kl 18 och jag räknar med att slippa ta taxi ens från lägenheten in till stan. Eftersom jag har så gott om tid innan kan jag gott använda kollektivtrafiken. 1,20 € istället för 15 €. Flyget lyfter ca kl 22 och landar 01:55 på Arlanda. Då har jag transfer till hotell och sedan tar jag bilen därifrån på söndag förmiddag. Då åker jag direkt till Maxi och handlar lite mat och hämtar tangentbordet. Jag har längtat efter mjölk. Färsk mjölk går knappt att få tag på här. De har nästan bara mjölk som innehåller konserveringsmedel med lång hållbarhet. Det är inte ens kylvara tycker jag det verkar som.

Efter det utdragna regnandet Torrevieja har genomlevt har det börjat bli en del mygg. De irriterar mig med sitt pipande surr när jag ska sova. De verkar bita mig också. Jag har aldrig känt när det hänt och jag har hittills inte fått något myggbett. När jag slagit ihjäl någon härinne inser jag ändå att de är fulla med blod. De får väl hålla på.

Denna resa har jag inte fått tag i något mörkt bröd som förra gången. Då hittade jag ett gott matbröd på Aldi men har inte varit inne på någon sån affär denna gång. Jag har fått hålla tillgodo med ljust matbröd från Mercadona eller Carrefour. Allt matbröd har hittills smakat lite kardemumma vilket jag förknippar med vetelängder och bullar. Det passar verkligen inte i matbröd men det verkar de tycka här.


Den här lilla drycken jag köpte var också väldigt märklig. Den smakade som mjölk med uppblötta Bragokex.

Efter jobbet tog jag en promenad till Carrefour. Troligen den sista denna resa.


Så här ser jag ut när jag går runt. Vad förvånad jag såg ut. Kameran hänger alltid där och folk frågar om jag är fotograf. Det är ovanligt nuförtiden att man har en kamera som inte också är en telefon.


Ett borttappad id-kort på trottoaren. Lite gulligt med en sten på.


Ett betongrör som nästan såg vulgärt ut.



En vacker trädgård i ett lite sunkigt område.


Jag åt lite på carrefour också. Denna enkla måltid kostade 3,50 €. Empanadas tydligen. Pajdeg med lite fyllning som bestod mest av tomatpuré.


Jag köpte öl. En åttapack långburkar tills nästa vistelse. Jag hade bara ryggsäck idag och passade på att ta med något som var lite tungt när jag ändå var där. Man ska inte gå i tomma, som Snickarn säger. Jag gick till den vanliga chinabutiken också. Det är ett begrepp det där med chinabutiker. Jag fattar inte hur mycket produkter de har i lager. Det är helt ofattbart. Man måste nästan se det för att förstå. 


Jag köpte en polygrip och en solmadrass till så jag har två kompletta solsängar nu.


När jag kom hem slog jag upp ett glas vin igen och satte mig att lyssna på lite musik. Ikväll blev det Tasavallan Presidentti.


Sedan invigde jag de perfekta grogglasen jag hittade här i skåpen. Rom och cola blev det. Namnet är nog inte helt PK i Sverige. Den finns ändå i systembolagets sortiment. Konstigt. Det trodde jag faktiskt inte.

Jag börjar också komma underfund med busstabellerna tror jag. De stämmer förvisso aldrig riktigt exakt men nu tror jag jag börjar få häng på just vad man kan utläsa av de tidtabeller som sitter vid busshållplatserna.


Till höger ser man hållplatserna på linjen med ändhållplatserna överst och underst. Alla hållplatser är däremot inte med så man får kolla den som är närmast. Tabellen jag fotograferat är den som gäller för vardagar. På helger är det en annan tabell.


"Ida" betyder enligt min översättningsapp "Gående". "Vuelta" betyder "knä". Men om man tittar noga ser man att det är omvänd ordning på stationerna i kolumnerna. Det är alltså de olika riktningarna på bussen. Jag vet ju att "Eres de la Sal" är nere i stan vid hamnen och det är ju inte däråt jag ska när jag åker från Carrefour och hem. Jag ska alltså mot "C/ Rossini". C står för Calle vilket betyder väg eller gata. Calle uttalas dessutom "Kajje". Dubbel LL uttalas som J. Pollo = kyckling men uttalas Pojjo. Jag säger alltid "No Pojjo" när jag beställer rätter där köttursprunget är oklart.

Då är det alltså den nedre tabellen jag ska titta på.


Där framgår riktningen från vänster till höger. Från Eres de la Sal till c/ Rossini.

Eftersom Carrefour är den mest intressanta hållplatsen på resan har den fått en egen kolumn. Den inringade mittenkolumnen. Det är svårt att rita med en oduglig datormus av märket "Logitech" på frihand efter ett par romgroggar också vill jag lova. 

Hållplatsen Carrefour har en avvikande markering på rutten till höger. Alla hållplatser har en punkt men de hållplatser som fått en egen kolumn i tabellen har en ring runt punkten.

När jag står vid Carrefour och vill hem är det alltså den mittersta kolumnen i den nedre tabellen jag ska titta på. Jag vet inte om jag någonsin fullt ut kommer att förstå detta. Särskilt som det ändå aldrig stämmer.


Nu får det vara slut med sötslisket. Nu ska tequilan provsmakas och de nyinköpta snapsglasen testas. Inköpta på Carrefour. Hela jag är Carrefour snart.

torsdag 7 april 2022

Värme


Häromdagen fick jag en så fin bild på mig från 1970. Jag blev otroligt glad. Tänk på att ni alla säkert har bilder på någon kamrat från barndomen. Fotografera av dem och skicka till dem. Det kommer att uppskattas. 

Jag har ganska många bilder på mig själv som liten. Men jag "kan" alla de bilderna i mitt huvud. När det kommer en ny bild - som häromdagen - blir man jätteglad. Ungefär som när tidigare okända bilder dyker upp på t ex Marilyn Monroe. Tack för att du ansträngde dig att - helt utan att jag efterfrågade det - skickade den fina bilden på mig som en överraskning i vardagen, Anette Björkstav. Det behövs inte mycket mer än så för att få reda på att man lever kvar i någon annans huvud. I gengäld tänkte ju jag lite extra på Anette den kvällen.

Idag har det varit riktigt varmt här. 20 grader i skuggan och nästan 50 i solen.


Jag intog min lunch ute idag. Sedan solade jag magen i en halvtimma och det var nästan för mycket kände jag. Men det är något visst med att ligga och producera D-vitamin efter vintern.

Efter jobbet gick jag till Lidl för att köpa det där köttet jag torkar. 


Vägen mot Habaneras.

Det torkade köttet är det godaste snackset Felix har ätit säger han. 


Fyra bitar fick det bli denna gång. Jag köpte också friterade salta mandlar med timjan och någon dryck som var en sådan Coca-cola-rip-off så jag inte kunde låta bli. Jag har ingen aning om vad det var jag köpte. Dryck i alla fall.


När jag varit på Lidl testade jag Taco bell igen. Quesadillas denna gång. De var goda men lite väl små för en svensk karl. Jag har nästan slutat äta pommes. Jag tycker helt enkelt inte att det är gott längre men jag ville testa de på Taco bell. Rena skiten det också. Det borde jag förstått. De hade Ice-tea att välja på i sin dryckesautomat så det tog jag. Det var riktigt gott.

Hur skulle quesadillarna kunna bli matiga med så här lite fyllning?


Bah!


Jag gick sedan till Leroy Merlin och köpte fönsterputsutrustning. Fönstren på inglasningen blir snabbt tråkigt smutsiga. I den mindre flaskan har jag vatten och lite diskmedel. I den stora enbart vatten. Jag duschar först fönstret med diskmedelslösningen. Skubbar lite med svampen på gummirakan. Färskar sedan av med dusch av vanligt vatten och sedan kör jag gummirakan.

Det var snart gjort att få rena fönster igen med en så bra utrustning. Jag tänkte jag skulle ha lite samma tänk när jag i framtiden tvättar av scootern allt vägdamm. Först skölja av den med färskvatten. Sedag duscha den med diskmedelsvatten och eventuellt torka försiktigt med trasa. Sedan färska av den med vanligt vatten igen. Vi får se hur det blir med det.


När jag var klar med fönstren slog jag upp ett glas vitt vin med en isbit i. Knaprade på lite mandlar och tittade ut på gården som var soldränkt i skymningsljus. Kl 20 hade jag 19 grader ute.

Det är så otroligt tyst i lägenheten. Det beror bl a på att det inte är särskilt mycket liv i omgivningen men också att det är dubbelglas i fönstren. Lägenheten jag hyrde i julas hade bara enkelglas och det var en väldig skillnad på bakgrundsljud. Ibland trodde jag att jag glömt att stänga ett fönster. Så genomträngande var ljuden av samhället utanför. Det blir t o m jättetyst när jag drar för skjutdörrarna i inglasningen. En sövande tystnad. Ungefär som att stänga av bilen och sitta kvar och blunda och inte gå ur.

onsdag 6 april 2022

Cykelfrågan

Idag kollade jag lite annonser på cyklar och efter jobbet gick jag ner till stan till två pantbanker som annonserat på Marketplace om cyklar. Jag tyckte de var väl dyra och väl risiga annars så det blev inget cykelköp. 

Jag gick med raska steg ner till stan.


Här tog jag en genväg genom en ödetomt. Det var fler som gjort det före som synes. Det är alltid en risk för trampminor i form av hundskit på dessa genvägar.

Inte konstigt om saker och ting inte fungerar i det här landet.


Jag själv har inget problem med uppkoppling och el i alla fall.

Högst upp på en liten skorsten på grannhuset sitter en stare och sjunger fantastiska strofer på eftermiddagarna. 


Han har sådan otrolig fantasi när det gäller både melodier och olika knäppljud, kuttringar och visslingar.

Jag pratade med Lina en lång stund ikväll. Ibland kan jag längta lite efter henne. Hon ska springa maraton i Rotterdam i helgen. När jag går omkring härnere tänker jag på allt jag ska visa för Felix men faktiskt även för Lina om hon vill komma hit.

Jag köpte tre avocado, en limpa och ett paket salami på Mercadona. Deras utbud går inte att jämföra med Carrefour. Jag köpte två isbrickor i silikon och lite verktyg på en chinabutik också innan jag tog bussen hem.

tisdag 5 april 2022

Scooter

Började jobba 05:30. Jag vaknade då så jag gick upp. Jag behöver ta ledigt någon timma imorgon förmiddag så jag försökte lägga mig lite på plus. Jag la mig tidigt igår efter att ha tittat ikapp Robinsonavsnitten på TV4play.

Tre onlinemöten idag och det går smärtfritt med uppkopplingen. Jag upplever uppkopplingen som väldigt snabb. Nästan snabbare än hemma t o m.

Tony kom och hämtade mig kl 16:15 och vi åkte till motorcykelhandlaren; Motos Sobre Ruedas.

Och mycket riktigt där stod den.




Jag valde också en hjälm, en topbox och en vindruta som ska monteras innan jag hämtar den när Felix och jag åker ner i sommar. Jag fick med ett lås också

Den var jättefin men jag fick inte provköra den. Det satt inget batteri i den ens ännu. Men allt gick som jag ville. Jag försökte pruta lite men hon lade med ett lås istället och gick ner minimalt på slutpriset. De må vara hänt.

Åh vad bra jag mår här.

Notan stannade på 3 100 €. Inte så farligt ändå tycker jag. När jag kommer ner i sommar är det bara att gå dit och hämta den. Inregistrerad och klar och då ska jag också hunnit teckna försäkring på den. Så fort jag fått mitt registreringsnummer ska jag försäkra den.


Jag bjöd Tony på mat efteråt. En indisk restaurang som jag åt på i vintras. 

Då var det bara cykel kvar då. Helst två egentligen. En till mig och en till Felix.

måndag 4 april 2022

Arbetsdag

Började jobba kl 7. Jag tänkte ta lite längre lunch idag för att gå och handla. Lagom till lunch gick jag hemifrån med dramaten och paraply men jag tog mig inte ifrån området med den utrustningen. Det spöregnade och blåste motvind. Paraplyet och dramaten gjorde att jag inte tog mig ifrån området. Jag fick vända och gå in igen.

Jag ringde min nyvunna vän Perhåkan och frågade om de kunde hjälpa mig att komma iväg till Carrefour och det gjorde han och hans fru. Vi käkade där också och jag kunde handla det jag behövde. Helt underbart!

Sedan var det in i onlinemöte med de båda länsstyrelserna.


Lite nya grönsaker.


Välfyllt kylskåp.


Sopskyffel med långt handtag så jag slipper ligga efter golvet och ta upp böset.


Och en släplist - modell borstlist - så att det inte ska blåsa in en massa skräp under dörren.

Jag fick meddelande från snuscirkeln att deltagarnas plantor håller på att växa ur det pluggbrätte de sitter i så jag gjorde iordning en liten beskrivning till dem så att de kan omskola till krukor på eget bevåg. Annars kan de komma till mig på måndag den 11:te april och se hur jag gör. Det blev lite olyckligt med min Spanienvistelse nu mitt i alltihop.

Imorgon ska jag provköra scootern efter kl 16. Tyvärr ska det bli lika dåligt väder imorgon. Om inte värre t o m. Men då kommer Tony till undsättning med skjuts och tolkning om det blir affär. Otroligt spännande och hoppas jag kommer ihåg att fotografera. Jag ska se om Tony t o m kan ta en bild när jag sitter på scootern.

söndag 3 april 2022

1 500

Gårdagens blogginlägg var det 1 500:de sedan starten 2008. Ett litet jubileum.


Det här är min nya plats i världen. "Lamp-post, no. thirty-seven".
De har ett liknande system i Central Park. Lyktstolparna är numrerade och om man sätter sig in i systemet i Central Park förstår man var man befinner sig i höjd- och sidled. Så är det inte här men som en positionsbestämning tycks lyktstolparna här på området användas.

Området här är uppdelat i två delar. Fas 1 och Fas 2. Fas 1 byggdes först och något år efter byggdes Fas 2. Jag bor i Fas 2 och det byggdes 2004. Varje lägenhet har ett nummer. Min lägenhet har nummer 18 och det visas bara vid baksidan. Där man normalt går in och där man parkerar sitt fordon. Alldeles utanför min bakdörr alltså. Om man letar efter var någon bor behöver man alltså gå utefter baksidan på lägenheterna där människorna sällan är. Dessutom är huslängorna så långa att det blir omöjligt att hålla reda på vilken framsida med uteplats som tillhör vilket nummer som står på baksidan.

Lyktstolparna står på framsidan av lägenheterna så man på så sätt kan förklara var man bor. -Kom bort till mig sedan så bjuder jag på en kall öl. Jag bor vid lyktstolpe 37. Jag har sådan tur så jag har stolpe nummer 37 just utanför min lägenhet. De till höger om mig måste säga: -Mellan lyktstolpe 37 och 38. Tråkigt med en så "diffus" platsangivelse. Hon som bor bortanför min granne kan stoltsera och säga: -Jag bor vid stolpe nr 38. Mer definitivt alltså liksom min egen positionering. Det är viktigt med sådant där. Man ska ha en fast plats. ;-)

Jag har ett vackert figurklippt träd på gräsmattan framför huset men jag har irriterat mig på några kvistar som förstör det rena intrycket.


Titta vilka löjliga kvistar som växer ut från stammen.


Efter att ha irriterat mig på dem en vecka nu så klippte jag bort dem igår kväll. Visst blev det bättre?

Imorse gick jag upp kl 7 och drack kaffe i inglasningen. Sedan solade jag en stund och åt frukost. Därefter drog jag iväg med min dramaten till Habaneras och Carrefour men det visade sig vara stängt. Jag tänkte inte på att det var söndag. Det tog en timma att gå fram och tillbaka. Det var väldigt varmt idag igen men det blåste väldigt. En dramaten är väldigt vindkänslig när den är tom. Jag vet inte om ni tänkt på det.

När jag kom hem igen gick jag åt nord-väst genom kvarteren. Jag tänkte gå och titta på en märklig tingest som finns på ett grönområde alldeles intill.

"La Caracola" de Toyo Ito heter ett egendomligt "konstverk" som placerades här invid den rosa saltsjön. Det finns lite att läsa om det här. 



Det var nästan spöklikt att närma sig bygget. Det såg ut som en strandad val. Ju närmare jag kom desto mer obehaglig kände jag mig. Det kändes som om inte allt stod rätt till i den där kokongen.



Jag närmade mig försiktigt som om något ondskefullt skulle kunna kläckas därur och angripa mig.


I en fristående ruin bodde det någon såg jag. Men jag vågade mig inte fram närmare utan gick därifrån istället.


Förtroendeingivande?

Det låg några restauranger i området jag var och jag gick in på en där jag hörde att det satt ett svenskt sällskap innanför. En White-trash-familj som satt och drack öl. Tandlös kvinna med blonderat hår. Jag frågade i alla fall hur maten var. De sa att den var bra idag eftersom ägarinnan var där. De rekommenderade istället en annan restaurang som hette "Dave´s place" en bit därifrån. Jag gick dit istället.


Jag satte mig vid ett bord utanför och beställde en Schnitzel Cordon Bleu. 

Medan jag väntade bekantade jag mig lite med krogkatten "Tiger".

Det tog väldigt lång tid innan jag fick maten så jag flyttade in istället. Det blåste kallt där jag satt.


Maten var helt OK i alla fall. När jag ätit gick jag hem och fick springa de sista metrarna för att hinna till toaletten igen. 

Jag börjar se ett mönster i mina panikskitningar. 
- Jag har druckit alkohol dagen före. 
- Jag har gått mycket och ätit ett rejält mål mat. 
- När jag går ifrån restaurangen och går hemåt verkar det oundvikliga inträffa.

Rödhake, stare, koltrast, skrattmås, turkduva, rödstjärt, munkparakit och entita är väl de fåglar jag sett.
Grönfink hör jag ofta men ser ingen. 

Gråsparvar ser och hör jag hela tiden. Jag tycker deras läte är ångestfyllt. Det låter som om de piper bara för att förstärka en grå och dyster vardag. Det är det jag förknippar deras läte med. Jag minns en tid i mitt liv när jag inte visste varken ut eller in. Arbetslös i Kristinehamn. Inga idéer om framtiden. Det var i den vevan jag gick mer till Lyran och fikade varje dag. På den tiden Mamsell fanns på övervåningen. En morgon när jag skulle gå dit upptäckte jag att den krossade vinflaskan jag klev över varje morgon vid S:a Ringvägen plötsligt saknade sin avslagna hals. Istället för att gå till Mamsell den dagen gick jag till arbetsförmedlingen och sökte jobb i Göteborg. 

Kristinehamn hade blivit för litet och dystert. I slutet av samma vecka flyttade jag till Lövgärdet i Angered och började sedan arbeta på Jakobsdahls kamgarnsspinneri vägg i vägg med Liseberg.

lördag 2 april 2022

Några kompletterande inköp idag också


Kaffe i inglasningen i gryningen 07:30.


Kl 8:15 flyttade jag ut.


Sedan gick jag in och diskade. Jag går igenom skåpen och kastar sådant jag inte vill ha. Torkar ur skåpen och ställer in nydiskat när det torkat. Det är så hög luftfuktighet så allt torkar väldigt långsamt.


Påbörjad frukost.

Sedan kom solen runt hörnet kl 9 så jag flyttade ut igen. Jag satte mig och solade och det var skönt men det blåste lite kallt. Det är nordvästlig vind.


Jag gick in och diskade i omgångar också och ställde ut disken för att torka snabbare när det fläktade lite. Det torkar så långsamt inne så om jag diskar på eftermiddagen så är disken i diskstället fortfarande lite blöt morgonen därpå.

Efter att ha solat magen hela förmiddagen tog jag mig en tur neråt Habaneras idag också. Jag gick förbi loppisen för fjärde gången och idag var det öppet. Jag vill köpa en cykel. Och små kompakta snapsglas till min Tequila men inget av det fanns.


En vacker rondell på min väg mot Lidl.

Jag ville kolla efter grovt bröd på Lidl. Det fanns ett gott grovt bröd på Aldi men jag hittade inte motsvarande här tyvärr. Däremot hittade jag det där torra köttet jag köpte med hem senast och torkade. Sådant ska jag köpa med mig denna gång också.

Sedan fick jag för mig att jag skulle testa en restaurangkedja jag aldrig provat.


"Taco Bell". Jag köpte en burrito. Den var väl ok men väldigt liten för 5 €. 


Jag slutar inte att fascineras av denna växt.

Jag slank in en sväng på Habaneras också och fick för mig att jag skulle kolla om de har Crocs där. Jag hade tänkt skicka efter när jag kom hem annars men jag hittade ett par jättefina som jag köpte. Just den modellen som jag har hemma men med två fina grå nyanser.

Sedan gick jag till chinabutiken där jag köpte solstolen igår och köpte en solsäng också. Och en dyna som förhöjer liggkomforten. Och så bussen hem igen.


Samma krångel med mycket att bära idag igen på bussen alltså.


Äntligen hemma med Crocs på fötterna.


Och här är solsängen uppfälld med ett litet tak om man behöver solskydd för lilla näsryggen framåt eftermiddagen. Jag kunde sola ryggen och sidorna en stund också.

Sedan ställde jag in solstolarna och ryckte ogräs mellan plattor och i kanten till grannar och till allmänningen.


Det blev jättefint och jag sopade ut gamla torra löv som samlats i ett hörn hos mig också. Och slängde två tomma plastdunkar som låg i hörnet.


Det enda som stör är ett gammalt tuggummi som sitter på ena plattan. Men det är inte stor idé att försöka få bort det nu i värmen. Jag väntar till imorgon bitti innan jag försöker. Det går lättare när det är kallt.

När jag jobbade på Club Zebra i Kristinehamn brukade vi gå över golven och ta bort intrampade tuggummin. Det var en grön heltäckningsmatta på Zebra. Då utrustade vi oss med en varsin stor gammal matsked och sedan kylde vi tuggummina med kylspray. Då var det bara att sprätta bort dem sedan. Men det var ingen rolig arbetsuppgift men som ändå skulle utföras.


Nöjd med dagen duschade jag och satte mig skuggan med ett glas "bubbel".

Jag hittade två vinglas som jag blev jätteförtjust i. Och två underbara grogglas också. De enda sakerna som jag önskar att jag hade fler av än ett par av varje.

Två saker kvar att shoppa då. En cykel och en scooter.