fredag 8 april 2022

Säg den glädje som varar för evigt

Näst sista morgonen för denna gång. Arbetsdag med onlinemöten och skrivande av minnesanteckningar från tidigare möten.

Jag har verkligen fått ut det jag önskade av denna resa. Jag har gjort fler inköp än jag trodde jag skulle hinna med denna gång. Det enda som saknas nu är två cyklar men det får bli nästa gång. Nästa gång blir förmodligen en ren semestervistelse tillsammans med Felix. Troligen under juni eller juli månad. Troligen en vecka. Då ska jag hämta ut min scooter som då är inregistrerad, betald och utrustad med det jag ville ha. Troligen blir det inte mycket åkande på den då eftersom Felix är med men små utflykter ska jag ta.


Väskan ligger och gapar redo för att ta emot det lilla som ska med hem igen. Jag kommer att lämna en del kläder här så jag har en liten omgång härnere. I framtiden kanske jag kan resa utan incheckat bagage men det kanske krävs några turer till innan dess.

Det begagnade tangentbordet jag hade med ner dög inte. Det ligger ett nytt och väntar på mig på ICA Maxi i Kristinehamn när jag kommer hem. Redan beställt och betalt. 

Jag flyger hem sent imorgon kväll. Bussbiljett från Torrevieja har jag redan köpt. Bussen går kl 18 och jag räknar med att slippa ta taxi ens från lägenheten in till stan. Eftersom jag har så gott om tid innan kan jag gott använda kollektivtrafiken. 1,20 € istället för 15 €. Flyget lyfter ca kl 22 och landar 01:55 på Arlanda. Då har jag transfer till hotell och sedan tar jag bilen därifrån på söndag förmiddag. Då åker jag direkt till Maxi och handlar lite mat och hämtar tangentbordet. Jag har längtat efter mjölk. Färsk mjölk går knappt att få tag på här. De har nästan bara mjölk som innehåller konserveringsmedel med lång hållbarhet. Det är inte ens kylvara tycker jag det verkar som.

Efter det utdragna regnandet Torrevieja har genomlevt har det börjat bli en del mygg. De irriterar mig med sitt pipande surr när jag ska sova. De verkar bita mig också. Jag har aldrig känt när det hänt och jag har hittills inte fått något myggbett. När jag slagit ihjäl någon härinne inser jag ändå att de är fulla med blod. De får väl hålla på.

Denna resa har jag inte fått tag i något mörkt bröd som förra gången. Då hittade jag ett gott matbröd på Aldi men har inte varit inne på någon sån affär denna gång. Jag har fått hålla tillgodo med ljust matbröd från Mercadona eller Carrefour. Allt matbröd har hittills smakat lite kardemumma vilket jag förknippar med vetelängder och bullar. Det passar verkligen inte i matbröd men det verkar de tycka här.


Den här lilla drycken jag köpte var också väldigt märklig. Den smakade som mjölk med uppblötta Bragokex.

Efter jobbet tog jag en promenad till Carrefour. Troligen den sista denna resa.


Så här ser jag ut när jag går runt. Vad förvånad jag såg ut. Kameran hänger alltid där och folk frågar om jag är fotograf. Det är ovanligt nuförtiden att man har en kamera som inte också är en telefon.


Ett borttappad id-kort på trottoaren. Lite gulligt med en sten på.


Ett betongrör som nästan såg vulgärt ut.



En vacker trädgård i ett lite sunkigt område.


Jag åt lite på carrefour också. Denna enkla måltid kostade 3,50 €. Empanadas tydligen. Pajdeg med lite fyllning som bestod mest av tomatpuré.


Jag köpte öl. En åttapack långburkar tills nästa vistelse. Jag hade bara ryggsäck idag och passade på att ta med något som var lite tungt när jag ändå var där. Man ska inte gå i tomma, som Snickarn säger. Jag gick till den vanliga chinabutiken också. Det är ett begrepp det där med chinabutiker. Jag fattar inte hur mycket produkter de har i lager. Det är helt ofattbart. Man måste nästan se det för att förstå. 


Jag köpte en polygrip och en solmadrass till så jag har två kompletta solsängar nu.


När jag kom hem slog jag upp ett glas vin igen och satte mig att lyssna på lite musik. Ikväll blev det Tasavallan Presidentti.


Sedan invigde jag de perfekta grogglasen jag hittade här i skåpen. Rom och cola blev det. Namnet är nog inte helt PK i Sverige. Den finns ändå i systembolagets sortiment. Konstigt. Det trodde jag faktiskt inte.

Jag börjar också komma underfund med busstabellerna tror jag. De stämmer förvisso aldrig riktigt exakt men nu tror jag jag börjar få häng på just vad man kan utläsa av de tidtabeller som sitter vid busshållplatserna.


Till höger ser man hållplatserna på linjen med ändhållplatserna överst och underst. Alla hållplatser är däremot inte med så man får kolla den som är närmast. Tabellen jag fotograferat är den som gäller för vardagar. På helger är det en annan tabell.


"Ida" betyder enligt min översättningsapp "Gående". "Vuelta" betyder "knä". Men om man tittar noga ser man att det är omvänd ordning på stationerna i kolumnerna. Det är alltså de olika riktningarna på bussen. Jag vet ju att "Eres de la Sal" är nere i stan vid hamnen och det är ju inte däråt jag ska när jag åker från Carrefour och hem. Jag ska alltså mot "C/ Rossini". C står för Calle vilket betyder väg eller gata. Calle uttalas dessutom "Kajje". Dubbel LL uttalas som J. Pollo = kyckling men uttalas Pojjo. Jag säger alltid "No Pojjo" när jag beställer rätter där köttursprunget är oklart.

Då är det alltså den nedre tabellen jag ska titta på.


Där framgår riktningen från vänster till höger. Från Eres de la Sal till c/ Rossini.

Eftersom Carrefour är den mest intressanta hållplatsen på resan har den fått en egen kolumn. Den inringade mittenkolumnen. Det är svårt att rita med en oduglig datormus av märket "Logitech" på frihand efter ett par romgroggar också vill jag lova. 

Hållplatsen Carrefour har en avvikande markering på rutten till höger. Alla hållplatser har en punkt men de hållplatser som fått en egen kolumn i tabellen har en ring runt punkten.

När jag står vid Carrefour och vill hem är det alltså den mittersta kolumnen i den nedre tabellen jag ska titta på. Jag vet inte om jag någonsin fullt ut kommer att förstå detta. Särskilt som det ändå aldrig stämmer.


Nu får det vara slut med sötslisket. Nu ska tequilan provsmakas och de nyinköpta snapsglasen testas. Inköpta på Carrefour. Hela jag är Carrefour snart.

Inga kommentarer: