lördag 30 april 2022

Trädgårdslördag, öl och musik

Vaknade tidigt. Åkte ner till Granngården och köpte hönsgödsel och sedan till Maxi. Jag köpte färsk bläckfisk. Jag tänkte göra ett testkok innan jag ska ha bläckfisk i paella när paellapannan kommer på posten. Det verkar krångligt att koka bäckfisk. Jag har kollat ett antal recept och bestämde mig för ett. Då ska bläckfisken ligga i frysen i 24 timmar först. Där ligger den nu. Bläckfisken förresten...Jag köpte bara två armar för att testa med.


Jag fräste tobakslandet en gång. Nu fick jag in en fin teknik som jag inte fick in förra året. Här står den nedgrävd i lucker odlingsbädd.


Här avspolad och redo för förvaring till nästa vår. Det är en racklig skitmaskin men den duger till det jag behöver den till. Den har ett fräsdjup på ca 25 cm och den är inte så stark så man får ta det försiktigt. Grässvål klarar den inte. Det gör nästan ingen enklare jordfräs förresten.

I år ska jag sätta plantorna 70 cm isär. Förra året hade jag ett avstånd på 60. Det blir 8 rader i år med ca 14 i varje rad. Om en månad ungefär planterar jag ut plantorna.

Biffen var här och drack kaffe och pratade tobaksodling också. På eftermiddagen åkte jag till "Böppa" (Björneborg) och hämtade en kompis. Vi ska ta några öl och lyssna på musik ikväll. Vi har planerat det i flera år nu men ikväll ska det bli av. Han heter Johan och spelar gitarr. Han tycker om samma musik som jag och han är en duktig sologitarrist om än lite blyg att uppträda. 

Jag sa en gång att: -Jag önskar att jag kunde spela gitarr som du. Då sa han: -Jag önskar jag kunde skriva som du. Olika talanger.


Här är han. Redo att försvinna in i musikens värld.

Inga kommentarer: