söndag 1 maj 2022

Tobakslandet

Vackert väder men onödigt kyligt. Det vill sig inte riktigt med värmen. Solen skiner men det blåser lite nordliga vindar.

Jag började att kupa mitt tobaksland. Så här tänker jag. Först mäter jag landet och försöker lista ut hur många rader jag kan ha vid ett visst avstånd mellan raderna. Landet var 10 m långt och 5,5 m brett. Med ett avstånd på ca 70 cm mellan raderna fick jag då plats med 8 rader. Med samma plantavstånd inom respektive rad borde jag få plats med 14 plantor i varje rad.


Den första raden gör jag på halva radavståndet eftersom det inte finns något som är i vägen utanför landet. Möjligen elstängslet men det är ingen fara. Första raden hamnade alltså 35 cm in i landet. 

Nästa rad tar jag 70 cm från den föregående raden. Jag har en mall som jag tar med mig och mäter ut med varje gång. 


Jag fortsätter så till den andra sidan av landet där jag lägger den sista raden 35 cm från kanten igen. Det är ju samma på den utsidan av landet. Där finns inga andra plantor att konkurrera med. Ju längre avstånd man kan ha mellan plantorna desto bättre är det. Om jag kunde skulle jag gärna ha upp till 1,5 m mellan raderna och plantorna. På bilden ovan är jag färdig med trå rader och har påbörjat en tredje. Jag ser till att hela tiden sätta fötterna i "dalarna" när jag går omkring. Uppe på åsarna ska jag plantera sedan.


När jag var färdig vattnade jag lite. Bara så att ytan skulle bli lite våt och hålla ihop lite bättre. Nu väntar jag på att regnet sköter resten för att få upp fukten.


När jag sedan ska sätta ut plantorna sätter jag dem i zick-zack enligt denna skiss. Då får varje planta lite bättre utrymme. Den heldragna linjen visar landets yttre begränsningar. De streckade linjerna är åsarna där det ska planteras. Så planerar jag redan nu var jag ska plantera sedan. När jag väl planterar sedan tar jag en rad i taget och arbetar mig från vänster till höger tills alla drygt 100 plantor är på plats. Dit är det ganska exakt en månad nu.

Inga kommentarer: