fredag 27 maj 2022

107

5 mm regn i natt. I dag planterade jag ut resten av tobaksplantorna. Det blev 107 st i år. 2020 hade jag 100 st och 2021 hade jag 90 st.


Bevattningen utlagd men ännu inte riktigt injusterad.


På förmiddagen välte jag över surdegen i de formar bröden skulle gräddas i och sedan fick de stå där och jäsa igen.

Efter lunch ansåg jag att de var färdiga för gräddning. Det tog ca 1 timma innan innertempen var 97 grader och ugnen pep.


Här är de utlagda på avsvalning. Jag täckte med handduk sedan.


De fick ligga till kvällningen och ytterligare lite. Men jag var tvungen att skära upp en för att se hur den såg ut inuti. Så otroligt saftigt och fint. Det får bli kvällsmacka sedan innan de går in i frysen.

Ikväll skriver jag igen. Det kommer att bli en intensiv skrivarhelg för mig.

Inga kommentarer: