onsdag 4 maj 2022

An evening with Jethro Tull

Jag åkte över till Karlstad efter jobbet för att gå på konsert. 


Jag köpte biljetten i januari och ikväll var det dags. Jag tog ut 100 € i en bankomat inför vår Spanienresa i Juli så jag har det gjort. Den tjänsten finns inte längre i Kristinehamn vad jag vet.

Jag träffade också min gamla vän Anders över en bit mat före konserten. 


Jag har aldrig tyckt om Ian Andersons sång och den har heller inte blivit bättre med åren. Men musiken har alltid tilltalat mig. 


Jag njöt varje gång han spelade på sin tvärflöjt när det var instrumentella partier och däremellan led jag när han sjöng.

Han hade uppmanat publiken att inte filma eller fotografera under konserten. Däremot skulle det vara OK att filma under sista låten. Jättekonstigt. Han gick fram på scenen och pekade ut två som filmade och var ganska sur. Det kändes inget vidare faktiskt. Snacka om "Living in the past". De körde faktiskt den låten ganska snart efter han gjort tillrättavisandet också.


När sista låtarna spelades gav han klartecken till filmning och var och varannan tog upp sina telefoner. 

-Aldrig i livet gubbjävel, tänkte jag.

Konserten var inget vidare egentligen. Hans gubbgrinighet och hans konstiga sångröst. Instrumentellt var det ganska bra men väldigt kliniskt. Ingen glädje och improvisation. Men häftiga melodier och det hände mycket i musiken. De övriga i bandet passade heller inte in utseendemässigt till musiken. De var skickliga och snabba men saknade kött och blod. Det kunde varit robotar som stod där. De gjorde bara det de blivit tillsagda. Ljudkvaliteten hade också kunnat vara mycket bättre.


Jag roade mig i paus genom att ta en selfie i alla fall.

Inga kommentarer: