tisdag 24 maj 2022

Kolozsvári rakott káposzta

Idag gjorde jag rätten. Jag började faktiskt redan i går kväll med att koka ris. I östeuropa steker man gärna i ister. Gärna rökt baconfett t o m. Jag köpte ett paket ister för att komma närmare originalet.


Men det fick jag ångra. När jag stekte riset kom en stank av flytgödsel emot mig. Bland de äckligaste stanker man utsätts för när bönderna sprider sitt flytande grisgödsel på åkrarna. Men riset tog inte smak av det som väl var. Jag kommer att kasta det som blev kvar av istret ändå. Hujeda mig!


I dag stekte jag på ett kilo surkål. Här steker jag hälften. När allt var stekt hällde jag upp en tredjedel av det i den smorda ugnsformen.


Ovanpå det la jag två hackade ägg och sedan hälften av riset.


Jag skar upp och stekte två Gulaykorvar.


Korven lade jag åt sidan men fettet fick vara kvar.


Igår mixade jag två gula lökar och lite inlagd paprika. Den sörjan började jag steka på i gulayfettet.


Sedan i med ett kilo fläskfärs.



Jag täckte det understa lagret med creme fraich som jag vispat så den bliv rinnig och sedan spred jag ut hälften av korven.


Färsen och löken fick puttra en bra stund så att all vätska kokat in/bort. Jag kryddade med salt och svartpeppar.


Sedan använde jag hälften av färsen till att bygga upp ett lager till i formen.

Därefter började jag om med uppbyggande av ett likadant lager till och avslutade med sista tredjedelen av surkålen.


Jag värmde sedan creme fraich, smör och paprika pulver och hällde över alltihop.


Här allting färdigt för ugnen. 175 grader i 40 minuter. 

Efter de där 40 minuterna doftade det fantastiskt när jag öppnade ugnsluckan.



Vackert!


Första portionen avnjöts med creme fraich och stark ungersk paprikapasta. Helt underbart!


Det blev ytterligare 6 portioner. Hoppas Felix kan komma och äta någon dag. Han skulle älska denna rätt. Även om det tog 2 timmar att göra maten idag kan jag se fram emot 6 st tiominutersluncher den närmaste tiden.


Efter jobbet planterade jag två rader till med tobak. Det blir nog två rader imorgon också och de sista två på torsdag. Jag hann precis klart med dagens plantering innan det började regna. Men det är fruktansvärt torrt så jag stödvattnar lite ikväll igen.

Inga kommentarer: