lördag 7 maj 2022

Värmlands hjärta

Vaknade tidigt och tittade ikapp Robinsonavsnitten från förra veckan. Sedan åkte jag ner och tog ett pass på gymmet. Kl 10 var jag duschad och klar redo för nya äventyr. Jag hade tänkt cykla iväg till terränglöpningstävlingen "Irontrail" som gick här i Kristinhamn idag men enligt min SMHI-app skulle det bli regn. Jag beslöt mig för att åka på konstrundan "Värmlands hjärta" istället.

Faktum är att det inte blev någon konstrunda heller. Jag åkte bara till första stället där Karin Fast Aronsson hade sina tavlor. Jag åt lunch där också.


Någon lövbiffgryta med god pepparsås och potatis. Det var jättelänge sedan jag åt kokt potatis insåg jag. Vad gott det är.

Min vän Alf dök upp så vi satt och pratade en stund innan jag gick in till utställningarna.


Här står då Karin vid sin vägg. En av hennes väggar faktiskt. Hon hade ganska mycket konst med sig.

Till höger om henne hänger tavlan som ska bli mitt bokomslag. Markerad med en röd plupp som innebär att den inte är till salu. Hon hade gett den ett namn också: "Allt det vackra" fick den heta. Det stod "bokomslag" inom parantes också.


Och här står jag vid målningen. Tyvärr var inte verken belysta och därför något "blacka" och färglösa. Hennes målningar lyser verkligen annars. Karin sa att jag klär mig som hennes tavlor och det stämmer ganska bra det.





Fler av hennes tavlor.

Efter detta åkte jag direkt till Kristinehamn. Jag stannade till vid gästhamnen för att se om det var något liv vid målgången från terrängloppet och det var precis på sluttampen när jag kom dit.


Jag blev sittande att prata med en gammal bekant bara. Sedan åkte jag hem.

Jag ringde till Roland och frågade honom om han kunde komma och såga ner en björk åt mig. Jag tänkte förbereda för svampodlingen. Han kom och fixade det och jag började borra hål i bitarna där svampmycelet ska ympas in. Men det var svårt att borra. Borrmaskinen blev väldigt varm och det började ryka lite ur den så jag bytte till en annan. Samma problem med den. Jag använde faktiskt en tredje borrmaskin också innan jag gav upp för dagen. Jag hade tänkt göra två stockar men jag orkade inte ens göra färdig en. Det var jättejobbigt och borren fastnade i hålen och var svåra att få ut. Jag tyckte borrmaskinerna kunde få vila tills imorgon.

Först ett 13 mm och 4 cm djupt hål. Sedan ett djupt 6 mm hål i det större hålet.


Borret fastnade och får sitta där i natt. 


Många hål kommer det att behövas också.


En förvirrad skräddare promenerade runt på altanen letande efter en vattenpöl.

Inga kommentarer: