tisdag 22 juni 2010

Först lite bilder från gårdagen. Felix på perrongen i Kristinehamn. Göteborgsresan börjar. Våra måltider på Köttbullekällaren. Kolla storleken på köttbullarna. Köttbullarna på min tallrik är täckta av caféets egen starka senap. Faktum är att vi åt där idag också. Felix och jag ska alltid gå hit när vi är i Göteborg kom vi överens om. Detta är bordsbenen på bordet där vi åt. Felix tyckte jag skulle ta ett kort på dem. Jag insåg då att jag mindes dessa bordsben från första gången jag åt där (tror det var 1981). Köttbullekällaren låg då en halvtrappa ner i ett hus som numera är rivet. Jag tror att huset kallades "Bazar Alliance". En genomblöt Felix efter Flumride. En ordnad brädhög. "Balder". Lite vilsammare då att åka veteranbilarna efteråt. Sedan blev det Pariserhjul. Lotta Engberg. Lego på hotellet på kvällen.

Idag var en ny dag i Göteborg. Vi vaknade tidigt och åt frukost i sakta mak och gick sedan ner till Paddanbåtarna. Jag tänkte att Felix skulle få uppleva det jag upplevde när jag var 12 år. Jag minns att jag tyckte det var en vacker tur och jag mindes "osthyveln", en väldigt låg bro som man fick huka sig under. Osthyveln var kvar ännu. På detta fartyg gick jag i skolan 1981. Det var en gymnasiekurs som hette "Kurs i fartygsteknik" som varade en termin. Jag var 17 år då och bodde på Masthuggets studenthem. Fartyget gick aldrig från kajen utan låg stilla hela tiden. Idag är det tydligen hotell ombord. Barken Viking är hennes namn. Vi gick sedan till "Universéum" och började vår färd genom byggnaden Ett fantastiskt ställe med mycket akvarier, ormar och regnskog. Felix tyckte det var häftigt att se giftspindeln "Svarta änkan" i verkligheten. Avslutningsbild från Göteborg. Vi knallade ner till Nordstan och käkade glass och köpte lite att tugga på inför hemresan. Felix somnade på tåget och sov så sött i över en timma. Det var honom väl unt så som han kämpat och gått i Göteborg.

Imorgon börjar förberedelserna för Midsummer Chapel-Jam i kapellet på allvar!