tisdag 12 juli 2016

Något svalare i Prag

Inledde dagen med att gå till Tesco och gå runt bland livsmedelshyllorna. Så länge jag minns och rest har jag alltid gillat att gå i livsmedelsbutiker utomlands. Imorse köpte jag rullad rökt ost som jag lärt mig att äta i Ungern. Den finns här också. Köpte vatten och några mystiska chokladbitar med hem. Både här och i Ungern har man godisbitar som består av chokladöverdragen kvarg, smaksatt på olika vis. Man hittar dessa i kyldisk eftersom det är kylvara.

När jag kom tillbaka åt vi frukost och gav oss ut på stan. Det regnade lite imorse men sedan gav det sig. Vi gick gågatan ner mot alla affärer för idag ville Felix kolla sportaffärer. Vi gick ut och in i ett antal sådana och Felix köpte några t-tröjor han tyckte om. Jag gick till ett ställe där vi var igår för att titta om de bytt personal sedan dess. En liten butik som hade några ringar jag kunde vara intresserad av men kärringen som jobbade i butiken blev nästan aggressiv när jag pratade engelska med henne. Tänkte att någon yngre förmåga jobbade där idag men det var samma drake som igår.
När vi blev hungriga åt vi gulasch med knödel och rösti på ett litet ställe någonstans.

På hemvägen gick vi förbi en skulptur av David Cerny. "Den hängande mannen". Vi gick till hotellet för att lasta ur ryggan lite och sträcka ut oss under AC-ns vinddrag en stund. Det blev varmt att gå även idag.

Vi vände oss till hotellreceptionen för att få lite vägledning när det gällde kollektivtrafiken här i stan. Felix ville gärna ut till Prags Lamborghini- och Ferrarisäljare för att se sportbilar på nära håll. Adresserna hade jag kollat innan och de låg en bit utanför stan.

Först åkte vi ut och kollade Lamborghini.

De hade butik tillsammans med Bentley och Felix var i sjunde himlen. Sedan fick vi åka tillbaka till stan igen och ta oss ut åt ett annat håll. Vi åkte spårvagn i en halvtimme och promenerade i ca 20 minuter innan Felix fick lön för mödan.

Utanför Ferraributiken stod det många bilar parkerade och de delade dessutom försäljningskontor med Maserati så det fanns gott om bilar att titta på.
Felix var helnöjd. När vi gick därifrån stannade vi på en liten restaurang i hörnet av ett villakvarter.
Ett litet ställe bara de i villaområdet besökte verkade det som.
Jag beställde en vitlökssoppa och ett glas juice. Felix ville inget ha. Soppan var jättegod och det hela gick på 65 pengar. Ungefär 20 kr. En iskall sejdel Pilsner Urquell kostade 35 pengar. Ca 10 kr.

När vi kom in till stan igen gick vi till Tesco och köpte chips och choklad till kvällen. När jag tittade på den ena chipspåsen fick jag se en varningssymbol som jag inte kunde tyda.
Kunde det betyda att det finns risk för att halka på en tom påse på golvet eller vad betydde det? Jag lät Felix kolla Google translate och varningstexten säger, "Inget för den lilla damen". Den varningstexten hade inte gått hem i Sverige 2016. Den saken är klar.

Innan vi gick in på hotellet beställde vi bord på en av stadens bästa pizzerior enligt Tripadvisor, "La Piccola Perla". Sedan gick vi upp och slappade lite på rummet.

19:30 satt vi på plats och beställde en varsin pizza.
Det var den godaste pizzan Felix ätit och jag är böjd att hålla med. Helt fantastisk! Vi fick två skålar med tillbehör också som vi använde flitigt. Pressad vitlök i olja och en blandning av olja och hackad chili. Vi tömde nästan skålarna och Felix tog på vitlök så jag knappt trodde det var sant.

La Piccola Perla ligger vägg i vägg med vårt hotell så det finns risk att vi går dit igen.

Kvällen avslutades som vanligt. Att slappa i varsin säng. Varken choklad eller chipspåsar öppnades ikväll.

Inga kommentarer: