lördag 23 juli 2016

Tropisk värme och tunna ögonbryn

Vilken värme vi haft idag! När jag var på Beijers i förmiddags tänkte jag fråga om de kunde ta hem extra ögonbryn att klistra på vid sådant här väder. Jag har reglat upp framsidans varma del och efter varje regel har jag fått torka ur ögonen från svett. De ögonbrynen jag har räcker inte till. Om jag stått och tittat rakt ner en stund har det droppat svett så det blivit små pölar i glasögonen.

Jag startade vid sjutiden imorse med att försöka organisera om mitt virke lite. Det har blivit i vägen där det legat och jag var tvungen att hitta en plats där jag kan förvara det där det inte ligger på gräsmatta och där det inte är i vägen för där det ska bli gräsmatta.

Jag tog bort plasten på uthuset som jag haft som skydd och byggde en ställning igen med hjälp av husets konstruktion. Sedan började jag regla. Det gick sakta i värmen men en efter en hamnade reglarna där de skulle.

Medan jag höll på fick jag besök av en ex-svåger som gjorde ett varv med sin kvinna. Vi pratade minnen en stund. Det var trevligt.

När jag kom igång och reglade igen svängde det in ytterligare en bil på gården. Min gamla klasskamrat, Niklas från Andersforsvägen gled in med sin kvinna och det var jättelängesen jag såg honom. Verkligen roligt att de kom och att få visa mina framsteg IRL. Han läser tydligen bloggen så han hade lite koll på vad som händer häruppe.

När jag reglat klart fick jag riva ställningen för att sätta upp vindpapp.
Det räckte tyvärr inte riktigt så jag fick ta ner den och sätta upp den igen för att få så bra täckning som möjligt. Jag tror jag kan använda spillet som blir när jag skär ut för dörr och fönster imorgon. Använda spillet från det så det täcker ända upp.
När jag satt vindpapp satte jag upp ställningen igen för att kunna sätta upp spikläkt och börja brädfodra imorgon kanske. Jag behöver hämta brädor hos mannen i skogen imorgon för att komma vidare. Först ska jag räkna lite på vad jag behöver. Så här mot slutet kan man vara mer precis när man väljer virke och dimensioner.

Det tog en stund att avveckla arbetsplatsen idag. Jag sorterade om mitt virke på den nya platsen. Jag avvecklar alltid hela arbetsplatsen varje kväll, täcker virke oavsett vad väderprognosen säger. Jag vill vara helt klar med allt innan jag går in. Det blir väl merjobb men det är så jag gör.

Här hamnade virkesupplaget nu. En gammal färghink med vatten i som tyngd.

När alla verktyg var inne och allt virke var under tak gick jag runt och vattnade det nysådda gräset. Det har jag gjort varje kväll nu när det är så varmt. Sedan vattnade jag mina krukväxter inne. Det går åt 6 liter varje lördag till det och då har jag ännu inte börjat vattna de nyplanterade hoyorna som jag fick av kvinnan i Karlstad. De är fortfarande fuktiga efter omplanteringen. Man ska vara lite försiktig med vatten vad gäller de flesta hoyor. Nu på sommaren vattnar jag med näring vid varje vattning.

Onsdagar vattnar jag de säskilt krävande krukväxterna med enbart vatten för att de ska hålla celltrycket uppe. De slokar annars. Detta gäller mina hibiskusar, avocadoplantorna, fikonet, kaffeplantan, bananplantan, ingefäran, sommarmurgrönan, bananplantan och dadelpalmen

För att hålla mitt eget celltryck uppe tar jag understundom en Norrlands guld, 3,5 i värmen.

Inga kommentarer: