tisdag 5 juli 2016

Slut på brädor

Åkte till tippen imorse och passade på att hämta lite virke på Beijers på hemvägen. Jag fortsatte att brädfodra baksidan tills brädorna tog slut. Då började jag regla upp framsidan och gaveln istället eftersom jag hade regelvirke kvar.

Imorgon förmiddag måste jag hämta mer entum-sex så jag kan fortsätta klä in mitt uthus. Jag ska också bygga lite ställning så jag kan jobba säkert. Det är ogörligt att stå på trappstege när underlaget är jätteojämt.

Här är framsidan. Det är inte färdigreglat på långa vägar. Jag har gjort förstärkningar och ordentliga skruvtag för gångjärnen till dörrarna till vedskjulen som ni ser. Högerhängda dörrar kommer det att bli.

Här är gaveln. Det ser lite tokigt ut än så länge. Dörröppningen är längst till höger bakom trappstegen men det sitter en regel i nederkant som ska sågas av. I gavelutrymmet ska jag ha cyklar och gräsklippare så där ska det inte vara något brädgolv eller tröskel. Dörren blir en meter bred för smidig passage.

Snickaren har varit här ikväll och gett mig handtag som underlättat mycket för mig.

Felix och min pragresa närmar sig. På söndag drar vi iväg och jag har tänkt att ta med min laptop och blogga även därifrån. Det ska bli så roligt att åka med den bästa resekamraten i världen. Vi har längtat så länge efter denna resa som kommer att gå i matens tecken. Felix är nyfiken på nya smaker nu och det är så roligt för mig att introducera honom i världens mat. Världens mat finns ju i Prag och det är dessutom oförskämt billigt. Om han inte tycker om en rätt så gör det ingenting eftersom det inte kostar så mycket. Det är risk för att det kommer att bli ett enda långt matreportage.

Fram tills dess ska det snickras mera här.

Inga kommentarer: