söndag 26 april 2020

Mera elstängsel och ett kärt besök

Otroligt vackert väder idag. Tyst och stilla och bara fågelsång. Rödvingetrast och lövsångare och massor av rödhakar.
Jag pysslade lite i solskenet på förmiddagen. Monterade en stickkontakt på en växthusarmatur och justerade två boddörrar som svällt eller krympt i förändrad luftfuktighet.

Sedan grävde jag mellan uthuset där elaggregatat till elstängslet ska sitta och fram till själva stängslet.
Jag bara lyfte undan grästuvor och grävde ur lite och lade ner elslang för tråddragning. Sedan lade jag tillbaka tuvorna ovanpå och trollade bort grävspåren i ett nafs.
Det syns knappt var jag grävt.

Jag slog ner två jordspett på en meter vardera i marken.
Det var jag orolig för innan jag började. Att jag skulle hamna på en sten och slå spetten krokiga men det gick bra.
Jag kopplade ihop jordspetten med jordkabel till huset och drog fram spänningskabeln till staketstolpen.

Då är det bara att koppla på aggregatet sedan när det är dags.

Jag kopplade upp vattenspridaren också och det fick vattna en timma ungefär. Imorgon ska det bli regn och det behövs verkligen här nu.

Min barndomskamrat Tony kom och hälsade på. Vi satt och pratade och skrattade i någon timma. Det var väldigt trevligt och naturligt otvunget. Vi har så otroligt mycket minnen tillsammans han och jag.

Nästa gång är det min tur att hälsa på honom och det ska inte dröja.

Inga kommentarer: