fredag 10 april 2020

Påsk

Soligt och fint men o så kyliga vindar. Coronaviruset ställer till det för världen vi lever i men jag märker ingen skillnad. Jag går här i skogskanten. Jag var på Granngården med Felix idag. Där var det mycket folk i alla fall. Såpass mycket så man fick tänka sig lite för.
Jag köpte ett elstängselaggregat att ha till inhägnaden av tobaksplantagen. Rådjur kan vara begivna på tobak tydligen och om man har otur är allt nerbetat när man kommer ut på morgonen. Det skulle förstås vara en katastrof. Jag ska planera lite för det innan jag köper stolpar, isolatorer och stängseltråd. Jag vill inte ha heltäckande nät runtom odlingen. Jag vill kunna sitta på altanen och titta på hur tobaken växer.

Vi åkte sedan till Hem&Fix där jag köpte sex betongplintar som jag ska ha till utbygget av "torklada" för tobak och diverseförråd. Nu har jag klart för mig hur jag ska bygga. Planlösning och allt. Snickaren var här igår och vi hade "byggmöte" och diskuterade olika varianter på utformningen.

Felix hjälpte mig att mäta och han fick äran att räkna ut en hypotenusa med hjälp av Pythagoras sats när vi skulle diagonalmäta för att få till rätvinklig yttre gräns för bygget. Jag markerade med små pinnar. När jag kört Felix till Smedby åkte jag hem och började gräva lite.
Men vad stenigt det var. Stora jävla jordfasta stenar. Det är risk för att det kommer att bli stora hål för varje plint. Men jag ska försöka att inte ge upp. Jag påbörjade ett hål idag innan jag frös för illa och började misströsta. Imorgon ska jag fortsätta.

Jag satte mig i solen en stund och värmde upp mina ömmande bröstvårtor. Klematisen har börjat vakna.
Jag gick runt bland alla mina klematisar och letade knopp. Det fanns i stort sett överallt i olika skede av utveckling.

Det är ju fredag idag också och det är dags för en ny tavelhängning. Passande nog heter tavlan "Skärtorsdag". Det fick jag se när jag lyfte ner den från sin ordinarie plats. Detta är den minsta av de stora tavlorna jag köpte av Karin.
Det är nog också den som är den starkast lysande. Två "Karintulpaner" och en sned butelj. Jag hade svårt att hitta favoritdetaljer i denna. Helheten är grejen med denna. Jag måst ändå kommentera några saker.

Det brinner lite i botten av krukan.

Det svävar påskägg i de övre hörnen mot lila bakgrund.

Annars händer det inte mycket. Nu har jag ju t o m planterat om alla mina hibiskusar. Jag ska ta och slå en signal till New York sedan och se hur min Ivar klarar sig i the Bronx dessa dagar.

Inga kommentarer: