torsdag 30 april 2020

Ett av naturvetenskapens främsta attribut

Häromdagen var jag på en loppis i Kristinehamn och fick se en sak jag velat ha sedan början av 90-talet. Då jobbade jag i en loppis i Ljungskile. Vi fick in en växtpress och en portör som jag så gärna ville ha. Jag ville ta ut dem istället för lön för den dagen man jag fick inte det för han som ägde loppisen. Jag blev tvungen att sälja mina ögonstenar samma dag till någon jävla idiot som de inte betydde någonting för.

För mig är en växtpress ett av naturvetenskapens främsta attribut. Om man skulle bygga upp en kuliss som skulle föreställa interiören i en vetenskapsmans "laboratorium" så skulle växtpressen stå på skrivbordet.
Jag har nu äntligen fått tag i en växtpress. Jag vet inte vad jag ska ha den till men den är fin och kanske kan utgöra en prydnadsak som passar in i mitt liv.
I pressen ligger en massa lumppappsark, ark som ska suga upp växtsaften som pressas ur växten när man sätter anordningen i spänn.
Det här var vad jag hittade mellan arken. Tre växter och ett halvt danskt frimärke. Inga 10 000 kronorsedlar eller något sådant.
Det ser ut att vara en klöver, en kråkvicker och en smörblomma.
Uppblötta frimärken kunde man förstås också torka i växtpressen.

Jag har pysslat mycket med mina hibiskusar de senaste dagarna. Jag har planterat om och inventerat. Jag har 127 stycken nu, ca 35 sorter. En del är rotade och andra står fortfarande på rotning.
Nu ser mina fönster i prediksalen ut så här. Många krukor med många små hibiskusar och några lite större. Om några veckor ska alla ut i växthuset och få den årliga tillväxtboosten. Då blir det tomt i prediksalen och jag får gå ut för att njuta av dem. De brukar dra igång och blomma när de kommer ut och det ser jag fram emot. Några av dem vet jag inte ens hurdana blommor de får. En överraskning.

Inga kommentarer: