tisdag 5 maj 2020

Rice & beans

Jag längtar till den amerikanska maten. Särskilt efter maten på de ställen dit min vän Ivar i New York tar mig. Vi har ett ställe uppe i The Bronx där han bor.
Latino-food. Han har visat mig flera sådana ställen och jag älskar maten. Det här stället heter "Molino Rojo" och ligger alldeles bredvid Yankee stadium.
När vi är på sådana ställen ska det mycket till om jag inte beställer "Rice and beans with steak and onion".
Här är min portion som jag beställde senast. Rice & beans. Man väljer gult eller vitt ris. Riset låg på tallriken och jag beställde gult. I skålen ovanför tallriken kom bönorna. De häller man på och blandar lite. Jag hade dessutom en stark sås på. Till höger står tallriken med steak and onions. Lövbiff och stekt gullök är det närmaste vi kommer här i Sverige. Salladen på tallriken rörde jag inte ens. Smaklöst fnaschel som bara är som prydnad.

Det här med rice&beans är förstås en hel vetenskap och Ivar hävdar att hans mamma gjorde den bästa. Nu har jag tänkt att försöka mig på egen Rice&beans här och eftersom det inte är någon större idé att fråga Ivar efter recept så skrev jag till hans syster, Raissa. Hon var inte heller säker på sin mammas recept så hon skickade mig vidare till den andra systern, Vera. Nu väntar jag på att Vera ska skicka ett recept.

Under tiden ska jag försöka lite själv. Jag köpte gullök och lövbiff igår. Och mexikanskt ris.
Jag har aldrig sett det förut men det känns rätt. Jag köpte också svarta bönor, odlade på Öland. Ikväll tillredde jag bönorna. Jag tog och fräste en schalottenlök i olja med tre klyftor vitlök. Lite salt och en bit chili. Sedan tillsatte jag två nävar bönor, lite tomatpuré och lite flytande honung och lät det koka en stund. Sedan körde jag det med mixerstav och hällde i resten av bönorna.
Jag fyllde upp med lite vatten och lät det stå och puttra en stund. Nu står det i skuggan på altanen och svalnar. Jag ska inte äta det ikväll. Inte heller imorgon.

Imorgon ska Felix och jag äta pizza på Oliveriet här i stan. Han ska bjuda mig på min födelsedag. Det gjorde han förra året också. På torsdag ska jag bjuda Felix på min "Rice & beans".

Jag jobbar hemifrån på dagarna och coronan kommer nog närmare. Det verkar som om den tagit tag i Karlstad nu också. Värmland ligger lite efter Stockholm i utbrottet.

Idag ställde jag i alla fall ut tobaksplantorna på deras första timmar av avhärdning som de ska ha innan de planteras ut. Det får stå på altanen någon timma innan jag ställer in dem i värmen igen.
140 plantor som väntar på att få komma ut på friland.


Inga kommentarer: