söndag 30 april 2023

Ankägg och pölsa

På lördagsmorgonen vaknade jag tidigt och gick upp och målade klart den målning jag skulle leverera. Det är vanskligt det där. Jag fick en beställning på en målning som jag fick utforma hur jag ville men beställaren skulle ha den på sitt kontor. Det sätter lite press på en. Nåväl. Han jobbar med Folkets park och Folkets hus i Björneborg.


Så här blev den och den heter "Böppa". Jag letade up ett flygfoto på nätet och målade en fantasikarta över Björneborgs Folkets park.

När jag målat klart åkte jag till "Smaka på Kristinehamn" nere i kvarteret Vågen. Jag skulle inte handla något. Bara folkbada. Men jag handlade faktiskt lite ändå.

Jag köpte två ankägg. Det har jag aldrig ätit förut så det tyckte jag skulle bli spännande. 


Här ligger de med ett stort vanligt hönsägg till höger som referens. Ankäggen var större, lite mer långsmala och svagt grönsaktiga.

Jag provade dem sedan också. 



Goda som dyrare vanliga ägg.


Jag köpte en förpackning pölsa också. Jag gillar pölsa och stekt hackkorv så det skulle bli roligt att prova en ny sort. På Maxi finns bara Norrlandspölsa på konserv. Den är också god men jag har nog aldrig ätit någon annan.

Sedan åkte jag till Maxi och köpte rödbetor. Ett måste till pölsa.

På hemvägen tog jag en sväng till Arenan där det var storloppis och jag folkbadade även där. Träffade några jag kände och fick vara lite social. Sedan åkte jag hem och kokade ankägg. Min snusbroder Anders kom upp och fick ett gäng tobaksplantor av mig. Det börjar bli trångt bland mina nu och jag behövde bli av med lite. Han fick med sig 20 plantor och vi satt och pratade en timma. Han blev riktigt nöjd med målningen också.

Till kvällen åt jag en kronärtskocka. Jag har aldrig tillagat en sådan förut men det gick bra. Till den åt jag brynt sojasmör. Men det är mycket väsen för ingenting. Det är knappt värt arbetet för det lilla man får ut. Det är gott men jag ska prova att koka kronärtskockor när jag är i Spanien någon gång istället. Där odlas de överallt och eftersom alla andra grönsaker är mycket godare där så kanske det gäller även för skockorna. Det vore trevligt om de vore lite matigare än de jag åt igår.

Jag la mig tidigt och läste.


Idag vaknade jag tidigt igen. När är något visst med tidiga mornar denna årstid. Det hade varit frost i natt igen så som hela den senaste veckan. Solen började värma tidigt ändå och jag tog mitt morgonkaffe på uthustrappan men det blev lite väl kallt.

Jag tog en promenad till koloniområdet och pratade lite med lottägarna. Trevligt faktiskt. Men det blev tyvärr kallt. Till kvällen åt jag pölsa.


Lite mer grovmalen än den på konserv.


Helt otroligt jättegod. Den blir det fler gånger. Jag tillförde bara lite lök. 

De har leverfärs också så det ska jag köpa någon dag och göra leverbiff. Det var många år sedan jag åt det. Jag har säkert inte ätit det sedan i slutet av 70-talet. Det serveras ju aldrig på restaurang och det har inte blivit av att jag köpt färs men jag älskar det med lingonsylt och potatis.

Inga kommentarer: