söndag 16 april 2023

Trädgårdsbestyr

En helg med ganska fint väder. Jag fick gjort en del i trädgården. Igår gick jag en skogspromenad på förmiddagen innan jag tog tag i tobakslandet.

Jag gick över 26:an och in i skogen norr om Sandfallet. När jag var liten var jag där vid något vi kallade "Trollkarlsbergen". Ett jättebrant berg på ca 5-10 meter men det är ganska mäktigt trots sin litenhet. Berget heter tydligen "Trollkonstberget" så det var ju inte helt fel ändå.


Det här är min miljö som jag är uppväxt i. Här känner jag mig hemma och den här sortens natur förstår jag. Men på senare år har jag blivit allt tröttare på detta försurade barrskogselände och uppskattar mer exotiska skogspromenader. Jag är helt blasé inför denna artfattiga mellansvenska granskog.

Men rätt som det är stöter man på något annorlunda. 


Något att förundras över.


Jag fräste upp halva tobakslandet när alla rötterna var bortgrävda.


Och idag fräste jag resten. Nu ska det få ligga still en vecka innan jag fräser igen nästa helg.


Här står min lilla fräsiga hjälpreda. 

På eftermiddagen idag var jag ute och gick tillsammans med en handfull kristinehamnare med bostad i Torrevieja.

Jag la upp en ny film i serien "Självförsörjande på snus" också.

Arbetsvecka igen och snart bara två månader kvar till Spanien.

Inga kommentarer: