onsdag 5 april 2023

Bofink, rödhake och den oärliga trenden

Tidig solig morgon med bofinkstrofer och rödhakemonologer. Äkta företeelser vi kanske borde uppskatta mera. I november förra året skedde någon sorts genombrott som delvis gått mig förbi. AI-tekniken tog ett jättekliv framåt med Chat GPT. Redan idag kan den som vill låta en chatbot författa en trovärdig text som genererats utifrån en fråga som vem som helst har ställt. De här "spökskrivarna" utvecklas dessutom hela tiden och blir bättre och bättre. Svårare att avslöja. De har bl a en ton i sina formuleringar som gör att de låter väldigt övertygande. De "killgissar" på en otroligt avancerad nivå.

Jag testade själv genom att ställa frågan: "Hur befruktas blommor?" Jag minns att jag en gång skulle förklara just det för en vän. Jag började konsultera mina läroböcker från biologlinjen i växtfysiologi för att repetera gamla begrepp så jag kunde förklara det någorlunda. När jag ställde frågan i Bings AI-drivna sökverktyg fick jag svaret: "Befruktning sker i blommande växter genom pollinering. En blomsters centrum innehåller långa, tunna filament, fyllda av små avlånga strumpor. Tillsammans kallas trådarna och stötfångarna stamen. Varje anter rymmer fyra pollensackar, som producerar pollen¹. Pollinering är processen där pollen överförs från ståndarens anter till pistillens märke². När pollenkornet landar på märket börjar det att gro och växa ner i pistillen tills det når äggcellen och befruktning sker²."

Lite otydligt men ändå ganska bra. Jag ställde samma fråga igen och fick samma svar med tillägget: "Jag ber om ursäkt, jag har redan svarat på den frågan tidigare." Jag saknade ordet "pollenslang" som jag själv tyckte var väldigt viktigt i förklaringen.

De här chatbotarna blir vassare och vassare och det dröjer inte förrän de kommer att ge perfekta svar. På gymnasier och universitet överväger man att sluta att ge studenterna hemuppgifter eftersom man ser att allt fler utnyttjar möjligheterna till att få en uppsats skriven av ett tekniskt hjälpmedel. 

Igår såg jag en bild på SVT-nyheter där påven var klädd i en stor vit dunjacka. Det var i stort sett omöjligt att se att bilden tillverkats med hjälp av AI och var "Deep fake".

För någon vecka sedan tog jag en promenad i Haga koloniområde och fick då se ett knippar nedanför en kompis stuga. Igår efter jobbet fick jag feeling och gick ut och snickrade en knipholk som jag idag levererade vid hennes stuga. Då drabbades jag av lite felriktad karma. När jag gick in på tomten och passerade hennes uthus slog jag huvudet i så jag såg stjärnor.


Jag hade gått in i en utstickande vindskiva och blodet bara rann.


Jag ringde till henne och berättade om det livsfarliga hörnet. -"Alla" slår huvudet i den, svarade hon men ingen så illa som jag hittills. Hon ska åtgärda det.


Knipholk av spillbitar levererad i alla fall...

Ikväll hade jag besök av Felix igen.

Inga kommentarer: