söndag 15 oktober 2023

Vädret


Helg i kapellet igen. Jag gjorde en Nam Tok som jag ätit av hela helgen. Helt underbar och Felix kom upp en sväng igår och åt lite också. Nam Tok har blivit en ny favorit.


Vi äter den i tortillabröd.

Igår var jag nere på stan en sväng och träffade Ronny som varit i Prag. Vi drack kaffe på Gretas.

I Stockholm skjuter de på varandra dagligen fortfarande. I fredags skjöts två kvinnor som inte hade något med gängkriget att göra men de hade fel efternamn. Ett litet missförstånd. Det blir väl så ibland när de anlitar barn för att skjuta. Det är fruktansvärt och man nästan skäms för att vara svensk. Jag som tidigare känt mig lite mallig för att tillhöra detta samhälle. Nu nästan skäms jag istället.

Det är fullt krig mellan Israel och Hamas också. Snart är väl Gazaremsan den där "parkeringsplatsen" man raljerade om förr. Stackars folk i denna värld.

Vädret är allt annat än behagligt. Hösten är här med besked. Det har blåst hela helgen så stolarna på altanen blåst bort så många gånger att jag fått flytta in dem i säkerhet.

Mitt axelparti är genomkylt in i märgen och jag kan inte få upp värmen däri. Trots att jag sitter med fleecetröja och hoodie. Jag förstår inte varför jag blivit så frusen. Jag är som en pensionär fast jag fortfarande har ett ordentligt hull. Det är väl det att "hullet" är lite felfördelat över gubbkroppen. Över axlarna har jag inte särskilt mycket hull. Det är runt midjan det sitter. Men jag går fortfarande ner något i vikt. Jag äter enligt Viktväktarna någorlunda men räknar inte poäng på samma sätt som jag gjorde i början. Nu har jag börjat lära mig energiinnehåll i olika livsmedel ändå och har en del stående favoriträtter som går om och om igen. Jag har börjat med sötningsmedel i kaffet istället för socker också. Jag har börjat gilla banan som jag nästan aldrig ätit förr. 


Jag har gått ner några kilon men står still och stampar på viktnivåer innan jag kliver ner till en annan nivå men jag har ingen brådska. Viktminskningen har verkligen gett resultat på min rörlighet i alla fall. 

Jag har varit ute och promenerat några kvällar i mörkret. Jag går en halvtimme i en riktning och vänder och går tillbaka. Hela tiden har jag haft Zappa i öronen. Det är ett musikaliskt äventyr i sig. Jag rör mig mycket lättare nu och är heller inte lika vinglig som förut. Det är nästan så jag tycker jag stundtals har "driv" i steget. Jag har tungt släntrat runt i Kristinehamn tillräckligt länge nu. Nu går jag nästan spänstigt och fjädrande. Jag går utefter stora vägar där jag inte riskerar att möta hundar. Jag har reflexer så jag ser ut som en julgran när bilarna dyker upp. Jag lyser t o m rött i bilarnas bakljus när de passerat mig. När jag kommer nära bostäder ser jag katter på ett vis jag inte gör under dagtid. Det är någon katt i varje kvarter nästan. Sivan går också ut på kvällarna. Det är väl så de gör de små liven. Annars ligger hon inne och sover hela dagarna.

Mina vänner i punkgruppen "Avskum" har precis avslutat en USA-turné och min gode vän dokumentärfilmaren Bengt Löfgren har varit med och dokumenterat. Han har låtit oss vara med på turnén via regelbundna Facebookinlägg och det har varit väldigt underhållande.

Men jag längtar så mycket ner till lägenheten. Mina vänner från Kristinehamn åkte ner igår och skickade genast bilder från restaurangbesök i värmen. Men snart är det min tur. Drygt en månad kvar nu. Jag har gjort en slutbetalning på min Gibraltarresa också. Jag ser fram emot den mer nu när jag blivit rörligare i kroppen. Förut har jag oroat mig lite eftersom jag haft så tungt att dra mig runt här i världen.

Måndagen den 4 december åker jag från Torrevieja med buss de ca 65 milen till Gibraltar. En heldag på en buss helt enkelt. Vi lär väl komma fram till hotellet i kvällningen. Under den dagen kommer jag att tänka mycket tankar med blicken ut genom bussfönstret. Jag får verkligen se en del av spanska sydkusten på vägen dit och det ser jag verkligen fram emot. Faktiskt lika mycket som själva Gibraltar. Jag har två hela dagar i Gibraltar och har börjat förbereda mig på vad jag ska göra och se då. Den fjärde dagen går åt till hemresa igen. Det blir trevligt men jag märker vad lite den spanska historien intresserar mig egentligen. Jag borde läsa någon bok som gör Spanien mera intressant rent historiskt och kulturellt. Den här "Moriska" eran i historien känner jag inte så bra till och jag intresserar mig därför heller inte för den. Det behöver det bli ändring på för att min vistelse där i framtiden ska få ett större innehåll. Tyvärr har jag så svårt för arabkultur och muslimsk livsföring. Jag har bara sett dess mörka sidor tror jag.


Så här ser min nya standardfrukost ut. Fyra ägg och två dubbelmackor Finn-crisp. Allt som oftast ser kvällsmaten likadan ut. Det är gott och jag har inte tröttnat på det än.


I eftermiddags malde jag årets tobak också. Det blev bara 2,3 kg i år men jag har så jag klarar mig ett par år nu. det blir sabbatsår 2024. Jag la också upp del 15 i youtubeserien Självförsörjande på snus. Det 16 har jag gjort klar för flera månader sedan och den ska jag lägga ut imorgon. Snuskursen blir därmed komplett med sina 16 avsnitt.

I kvällningen var jag ute och tog en promenad med en vän och imorgon börjar en ny arbetsvecka. Jag vill inte mer snart. Tänk om jag ändå fick gå i pension.

Inga kommentarer: