onsdag 12 augusti 2020

Hemmakontoret på en altan

Ja jag sitter i mitt hemmakontor på altanen på dagarna och försöker få ihop en spännande höst för miljö- och hälsoskyddsinspektörerna i Värmlands och Örebro län. Jag kunde suttit på en altan på Manhattan eller i Prag nu. Det spelar ingen roll. Jag arbetar med ett tangentbord och en telefon som jag nästan alltid gör. När jag inte fixar möten och utbildningar. Då är jag ju förstås på plats och ser till att mötestillfället går smidigt med pauser och luncher och allt. I dessa tider går ju inte det.

Det är andra tider nu då jag får planera onlinemöten istället. Det funkar förvånansvärt bra. Men om det krånglar så krånglar det ofta riktigt ordentligt.

Nu på kvällen har jag skördat några knippen tobak. Den ena sorten - Alida - Har jag snart skördat klart. Den verkar mogna tidigare än den andra sorten jag har.

Igår började jag med en lista på adresser Kafka bott på i Prag.

Ikväll för jag över alla adresser (blå pluttar) till min kartan som jag alltid använder när jag reser. Det är en digital karta man laddar ner men när man använder den på plats så kan man se var man är trots att man är off-line. GPS-en i telefonen funkar ju utan uppkoppling. Appen heter CityMaps2go och jag har använt den i många år nu och är jättenöjd med den. När jag nu för över adresserna till telefonen får jag en bra överblick.

Jag gör alltid så här när jag intresserar mig för någon historisk person. Eller musikband för den delen. Min Allman brothersresa till Macon, GA i USA till exempel, alla adresser och gravar jag besökt i New York, Woodstock och Gustaf Fröding. Jag vill liksom befinna mig på platser där historiska saker ägt rum. 

Någon gång kanske jag tar mig till träsket där Lynyrd Skynyrd kraschade med ett flygplan. Platsen finns ju kvar även om man inte ser några spår. Men att ta i samma dörrhandtag som Gustaf Fröding och ligga i en grässlänt där 500 000 människor låg i augusti 1969 är stort för mig.

Redan nu förbereder jag mig alltså inför en stadsvandring i Prag som jag inte vet när den blir av. Jag siktar på våren 2021. Men det är ju så med resor; att vägen dit - drömmen och planeringen - är en stor del av själva resan. Förväntningar och iver.

Ikväll tog jag in de första torra tobaksbladen. Nu ska de få ligga på ett lakan inomhus några dagar så att det där utomhusråa försvinner. Sedan lägger jag bladen i en flyttkartong märkt "Black Mammoth" och fyller på tills allt är skördat om någon månad.

Som avslutning lägger jag upp några bilder på hibiskusar som blommar idag. 




De är ju så ofattbart vackra.

Imorgon får jag några till.

Sabina och jag ska träffas i Årjäng imorgon kväll. Norskarna stänger gränsen igen natt till lördag och vi har en del att ta igen Sabina och jag. Vi ska byta hibiskusar och jag skulle inte bli förvånad om jag har lite norsk leverpastej med mig hem.

Inga kommentarer: