lördag 22 augusti 2020

Idag jätteskörd

Varje morgon nu på sistone har jag gått ut i växthuset för att kolla in hur Tiny Tina utvecklar sig. Hon håller mig verkligen på halster men i slutet av denna dag kanske hon blottar sig för första gången.

Hon hade dristat sig till att lätta lite på förlåten idag och ikväll kanske hon visar sig i all sin prakt. Ett antal andra hibiskusar var mindre blyga idag på morgonen.




Överst en NoID 18 sedan El capitolio, El capitolio sport och en Dainty pink.

Och så detta nyförvärv. Min gamla bekant Anna har förstått att jag är intresserad av hibiskusar och nu när hennes gamla hibiskus växt sig för stor för lägenheten i Majorna i Göteborg ville hon sätta in den på äldreboendet "Kapellet". Vi pratades vid en stund och pratade gamla minnen. Hoppas jag får chansen att sitta ner och prata med henne längre vid ett annat tillfälle.

Denna för mig nya planta fick namnet NoID 27 (Anna).

Jag bad Anna skriva ner växtens historia och hon skrev följande:

Jättetrevligt med växtens historia. Denna lapp ska jag spara tillsammans med växten.

Här står "tanten" bredvid mormorshibiskusen.

Idag har jag skördat jättemycket tobak. Black Mammoth har mognat snabbt denna period med tryckande värme. 

Jag skördade drygt 20 tunga knippen idag och hängde på tork.

Nu på eftermiddagen drar det in åska här. Jag flyttade in från altanen men hoppas kunna flytta ut igen om det drar över snabbt.

Kafka har kommit till mitten av 1913 och han skriver bara brev till sin flickvän Felice Bauer och breven börjar nästan bli lite obehagliga. Det kryper lite i mig när jag läser det han skriver. Han är väldigt "klängig" och vet inte vad han vill med Felice. Jag förstår faktiskt inte att hon orkar med honom.

Inga kommentarer: