lördag 16 januari 2021

Fortsatt kyla

Det har nog aldrig varit så skönt att jobba hemifrån som nu. 18 minusgrader när jag vaknade och jag behövde inte gå ut och skrapa och starta bilen för att skynda mig ner till en iskall perrong på järnvägsstationen.


Jag har märkt att jag fått lite dyrbarare vanor nu när jag inte åker till Karlstad varje dag. Jag lever vidlyftigare när det gäller viss mat. Förut har det gått åt minst 100:- per dag på olika lunchrestauranger i Karlstad. Där jag ofta har fått sitta med hörselproppar eftersom flera av dem har skramliga ljudmiljöer.

Nuförtiden tycker jag mig ha råd med "Ejderns kaviar" t ex. Den fick jag ibland när jag var liten. Oftast låg det en tub "Kalles" i kylskåpsdörren men ibland låg där en tub Ejderns. Den har alltid varit mycket dyrare än Kalles. Ett tag hade vi Mills kaviar minns jag också. Kaviar har alltid funnits i mina kylskåp och numera köper jag fyra tuber åt gången. Det är så odrygt att en tub knappt räcker till fem äggmackor.

Entrecote unnar jag mig också ibland. 


Här kör jag två stycken i Sous-viden så behöver jag bara steka dem sedan. 1 timme och 45 minuter på 57 grader denna gång. 


De ser inte så jätteroliga ut när man tar upp dem ur vattenbadet. Alldeles gråa och tråkiga. Men när jag torkat av dem och smetat in dem med majonäs och sedan steker dem blir de perfekta.

Det går åt mycket ved när man är hemma hela dagarna har jag märkt. Jag pratade med min vedleverantör idag och beställde två kubikmeter till våren. Jag kommer att klara mig på det jag har i vinter men sedan är det dags att fylla på igen. Det är något visst med att kasta in torr ved i vedskjulet och sedan stänga dörren.

Hela förmiddagen har jag suttit vid min datorarbetsplats och börjat lägga in nya adresser på ställen jag vill besöka i Prag. 


Den här gången gör jag också en exceltabell där jag kan skriva lite mer om varje ställe. Ett vanligt attribut jag använder är: "Genuin tjeckisk mat (bricklunch)". Sådana ställen älskar jag. Tjeckisk arbetarmat. Jag har gått igenom en del Kafkaböcker också för att se var han bott. 13 adresser i Prag har jag plockat fram. I böcker om Kafka används de tyska namnen på gatorna så jag måste översätta namnen till det de heter idag när de har tjeckiska namn så det är lite knöligt. Jag tror det var först efter sammetsrevolutionen 1968 som de gick tillbaka till tjeckiska på ett annat sätt än tidigare.

Jag kollar youtubeklipp med mattips och antecknar också. Sedan lägger jag in det i min kartapp i telefonen. Jag lär mig hitta lite under tiden också.

Härom kvällen ropade jag in Sivan. Det var jättekallt och jag förstod inte ens vad hon skulle ut och göra. Efter en timma ropade jag in henne och hon hoppade från grop till grop i skarsnön och när hon äntligen kom upp på altanen så skrek hon och kröp nästan över altangolvet. Hon gick raka vägen in till en stolsdyna som låg på golvet och lade sig på den. Jag klappade henne en stund och tänkte att hon blivit sjuk. När jag borstat tänderna hade hon hoppat upp i soffan ändå. Den natten sov hon under min säng på golvvärmen. Jag tror hon skrek för att hon frös. Sedan dess har hon inte varit ute.

Idag lade jag till en vän på FB och tog bort henne direkt efteråt. En kvinna jag aldrig träffat och jag har sett den där vänförfrågan en längre tid nu och funderat på vem hon är. Jag kände mig obekväm med att se den där vänförfrågan varje gång jag öppnade FB. Jag vill inte lära känna någon ny människa nu. Jag vill ju samtidigt inte avvisa någon så där abrupt men jag visste inget bättre sätt. Det kändes fel att avböja vänförfrågan så jag gjorde så där. Det är inte roligt att bli avvisad. I alla fall inte för mig. Hoppas inte hon tyckte det var jobbigt.

Jag får gå många turer till vedskjulet nu. Både i morse och nu på eftermiddagen var det ett sånt där "blått" ljus ute. Det är som om snön reflekterar den blå grynings- och skymningshimlen.

Jag fick en avisering i går kväll att min utskrivna kapellblogg är på väg med Postnord. Det blev två böcker och jag ska sätta mig och läsa igenom dem när de anländer. 2021 års kapellblogg kommer förhoppningsvis att innehålla en reseberättelse från Prag. Tidigare har jag ju haft specialbloggar för mina resor. Det var dumt att göra så visade det sig. Lättare att hitta reseberättelserna men det är betydligt svårare att skriva ut en massa småbloggar.

Jag tycker det börjar märkas att vi går mot ljusare tider. Jag tycker det är lite mera dagsljus nu än för någon vecka sedan.

Ikväll blir det musik i kapellet. Kandelabern är tänd och det sprakar i kaminen. Norrlands guld 3,5 rinner ner en efter en.

Inga kommentarer: