måndag 19 augusti 2024

Utan filter

Jag hade en telefontid med Regionen idag med en läkare angående mina torra ögon och skumögdhet. Han skrev ut ögondroppar (Emadine) och de gjorde fantastisk verkan direkt. Att se på TV och att läsa blev en helt ny upplevelse. Helt otroligt!

Idag beställde jag tid för avlivning av Sivan. Hon har blivit väldigt gammal den senaste tiden. Hon ligger i soffan dygnet runt och verkar inte ens bemöda sig att fälla in klorna på baktassarna. På fredag ska det ske.

Efter jobbet gick jag och Sigge en skogstur som vanligt. Han fick t o m med mig på en lite längre tur idag (ca 4 km). Jag räddade en kopparödla som parkerat mitt på en grusväg. Men jag hade det väldigt svårt med andningen. Fick hostattacker så jag trodde jag skulle hosta ur mig lungorna. Jag var helt slut när jag kom hem. 


Jag fick ett bokpaket idag igen. Väldigt trevligt skrivna böcker. Vid en första anblick verkar de lättlästa vilket är väldigt ovanligt när det gäller filosofi.

Imorgon kommer min filosofivän Ylva. Det var hon som tipsade mig om David Hume. Jag frågade Copilot vem David Hume var och fick detta svar:

David Hume var en skotsk filosof, historiker, ekonom och essäist, född den 7 maj 1711 i Edinburgh och död den 25 augusti 1776. Han är mest känd för sin empiricism och skepticism inom filosofin.

Hume ansåg att all mänsklig kunskap härstammar från erfarenhet och att vi inte kan ha någon kunskap om något bortom det vi upplever. Han är särskilt känd för sina verk “A Treatise of Human Nature” och "An Enquiry Concerning Human Understanding". I dessa verk undersöker han hur sinnet fungerar när det skaffar sig kunskap och ifrågasätter möjligheten att rationellt rättfärdiga induktivt resonemang och kausalitet.

Hume var också en moralfilosof som hävdade att etik baseras på känslor snarare än abstrakta moraliska principer. Han är känd för att ha formulerat det så kallade “is-ought”-problemet, vilket innebär att man inte kan dra normativa slutsatser om vad som bör göras enbart utifrån fakta.

David Hume hade ett komplext och ofta kritiskt förhållande till religion. Han var känd för sin skepticism och ifrågasatte många av de traditionella argumenten för Guds existens och religiösa trosuppfattningar.

Hume argumenterade mot möjligheten att rationellt rättfärdiga mirakel, eftersom han ansåg att bevisen för naturlagar alltid är starkare än vittnesmål om mirakel. Han kritiserade också det så kallade designargumentet som hävdar att universums komplexitet bevisar en intelligent skapare. Hume menade att detta argument bygger på begränsade erfarenheter och inte kan leda till slutsatsen att en kosmisk designer är oändlig, moraliskt rättvis eller en enda varelse.

Han var också en av de första filosoferna att systematiskt utforska religion som ett naturligt fenomen, och föreslog att religiös tro kan uppstå från naturliga snarare än övernaturliga orsaker. Hume ansåg att religion ofta hade skadliga konsekvenser för både moral och samhälle.

Hume var inte en teist i traditionell mening och hans syn på religion var så kontroversiell att han aldrig fick en universitetsposition i filosofi.


Inga kommentarer: