lördag 26 december 2020

Ändrade planer

Det blev ingen tur till IKEA. De varnade för ishalka runt lunch. Det skulle komma in ett regnväder från väster och vägarna var iskalla. Det var inte värt att chansa. Jag åker imorgon istället. Jag skulle träffat en kollega efter mitt Ikeaärende men det får också bli imorgon. Hon ska bjuda på kaffe utomhus någonstans innan jag åker hem igen.

Jag gjorde iordning ett galler med beef jerkey och ställde in i ugnen på 70 grader och fläkt. Det kommer att bli ett galler till när detta är klart. Det ska bli så spännande att prova. Marinaden är verkligen fantastisk.

Först lade jag mig i sängen med min dator och min telefon för att kolla upp intressanta ställen i Prag att besöka. Jag har ju en kartapp som heter Citymaps2go där jag sparat säkert över hundra platser i Prag. Kafkarelaterade och matställen som verkar genuina och bra. Även andra platser. När jag startade appen blev jag ombedd att logga på. Det har aldrig hänt förut och jag krånglade en stund och kom in i appen. Men alla mina bokmärken var borta. Det var som en helt ny karta där jag på inga villkor kunde begripa hur jag skulle få fram alla dessa punkter jag sparat. Jag blev rätt så knäckt faktiskt. Det är nog tyvärr bara att börja om. Att leta i böcker efter Kafkas adresser där han bott och andra viktiga platser. Ett stort jobb men det är väl bara att göra det. Då får jag kanske lite mer lokalkännedom också genom att jag håller på med Pragkartan hela tiden. Får lite hum om hur saker ligger i förhållande till varandra.

Det blev filmen "Tårtgeneralen" och de inledande två avsnitten av den isländska serien "Minister" på SVT-play istället.


Mina beef jerky skötte sig själva i ugnen. Tre och en halv timme på 70 grader och fläkt.

Jag tömde gallret och fyllde på det igen. Totalt ca 1 kg lövbiff utbankad och skuren i långa strimlor.

Det blev verkligen jättegott och jag ska åka och bjuda Felix på ett litet knippe strimlor under morgondagen. Jag vet också vad jag ska förändra till nästa gång för att komma ytterligare ett litet steg närmare total fullkomlighet.

1 kommentar:

Per sa...

Hej Eddie!
jag har själv gjort beef jerky på fransyska ( halvfryser det, så man kan skära tunna skivor) som jag köpt billigt på Lidl.
Jag torkar det på galler i pannrummet plus en data fläkt som blåser över köttet.
Beef jerky kan bli vanebildande:-)
Finns många olika recept på marinader på nätet.
MVH
Per