torsdag 10 december 2020

Som ringar på vattnet

Jag håller ju fortfarande på att läsa böcker om Kafka. På sista tiden har jag insett att de flesta böckerna jag nu köper är sådana som har någon koppling till just honom.

Dessa böcker har jag köpt av "Kafkaskäl". Mark Twain återkommer i litteraturen om Kafka. Även han själv refererar till författaren ibland. Det fick mig nyfiken. Jag har ju inte ens läst varken "Huckleberry Finn" eller "Tom Sawyers äventyr". Jag köpte två andra av författaren i alla fall. 

Jonathan Swift "Ett anspråkslöst förslag" nämner Kafka i samband med hur hans syn på barnuppfostran ser ut. Den var jag bara tvungen att köpa direkt men den var ganska svår att få tag på. Jag blev inte mindre nyfiken när jag googlade boken och såg vad den handlade om. Citat från Wikipedia:

Ett anspråkslöst förslag(eng. A Modest Proposal), är en satirisk artikel skriven av Jonathan Swift i en engelsk tidning om hur man ska lösa svältproblemen på Irland. Den fullständiga engelska titeln är A Modest Proposal for Preventing the Children of Poor People From Being a Burden of Their Parents or Country, and for Making Them Beneficial to the Publick, "Ett anspråkslöst förslag för att hindra fattigas barn från att bli en börda för sina föräldrar eller landet och göra dem nyttiga för allmänheten".

Jonathan Swifts förslag går ut på att de fattiga kan förbättra sin ekonomiska situation genom att sälja sina barn som delikatesser till rika människor. Swift för en omsorgsfull argumentation för sitt förslag, där han beskriver olika sätt att tillreda barnen och avvisar risken för att förslaget skulle leda till att Irland avfolkas.

Skriften är ironisk. Dock missade många människor syftet med artikeln och Swift kritiserades skarpt för sitt inhumana förslag.

Dessutom beskriver Swift sakligt hur man kan göra kläder av barnskinn.

Peter Kropotkin "En anarkists minnen". Denna bok refererar han också till. Den och verk av författaren Tolsoj bland de ryska författarna som var lite anarkistiskt lagda.

Ivan Klima "Kärlek och sopor" som ska vara en berättelse där huvudpersonen och handlingen uppvisar stora likheter med Franz Kafka och hans liv i Prag.

Lite så har det blivit med mina bokinköp på sistone. Om jag ligger och läser en bok om Kafka och ett sådant sidospår dyker upp, kastar jag mig ur sängen och börjar kolla efter boken på nätet. Jag har utvecklat en sökordning där också. Först Bokus.com sedan Adlibris. De har oftast exakt samma sortiment och där hittar jag sällan några av dessa böcker. Då blir det Tradera. Hittar jag boken där kan det hända att det slinker med några andra böcker också från samma säljare för att fraktkostnaden ska kännas mera rimlig. Det är förstås bara ett vansinnigt försök att lura sig själv.

Om jag inte hittar något på Tradera går jag till Bokbörsen. Det är som ett gigantiskt antikvariat med många försäljare som säljer begagnade böcker. Där finns verkligen allt man kan behöva. Tyvärr är frakten dyr (66:-) och det känns inget vidare om boken kostar 40:-. Ibland har det fått bli så ändå. Här är försäljarna mera "seriösa" än på Tradera. Här beskriver de boken på ett mer vetenskapligt sätt. "Saknar skyddsomslag. Namnteckning på insidan PA Andersson, 1964. Inlagan hel och ren. Något gulnade blad. Bitmärke från katt på bakre pärmen." Faktum är att den senaste boken jag köpte beskrevs på det sättet. Två bitmärken fanns på baksidan möjligen från katt men det var svårare att avgöra. Böckerna är inslagna med sådan omsorg att man nästan blir irriterad när man ska öppna paketen. Det är inslaget i ett antal olika omslagspapper och papp. Sedan bubbelplast och ett vadderat kuvert. Det är likadant från alla säljare där.

Går jag bet hos Bokbörsen måste jag ta till sista utvägen; Antikvariat.net. Där finns rariteterna men priserna är därefter också. Halvvanliga titlar finns också förstås och priserna på dessa är helt OK.

Igår fick jag ett antal försändelser i min brevlåda också. Jag gick ner till brevlådan och skulle kolla posten och fann detta nerknölat i min lilla låda.


Presenter från när och fjärran utan anledning?!?!

Det stora paketet innehöll en väldigt speciell halsduk från min vän Anna Carlson i Göteborg. 


Hon hade väl hittat den någonstans och tyckt att den passade mig. Både texten och kulörerna borde tilltala mig ansåg hon och den får jag försöka använda även om jag inte är någon halsduksmänniska.

De andra paketen innehöll en snusdosa med hemmagjort julsnus från min vän Sangrid. Det tredje pakettet innehöll faktiskt ett vindspel jag köpt på Tradera. Det är en liten version av de två stora jag redan har. Tonmässigt ska det lira i samma orkester som de övriga vindspelen i serien Gregorian Chimes. Det blir spännande när jag får hänga upp dem till våren.

Snuset jag fick av Sangrid var gott men speciellt. Det är inget brukssnus utan mera ett festsnus. Det hade en viss sötma och var kryddat bl a med portvin. Gott men annorlunda.



Inga kommentarer: