fredag 10 september 2021

Tankar i en 57-årig hjärna

Vad vill jag egentligen? Med resten av livet. Jag tänker. Jag vill resa men inte över Atlanten igen. Östeuropa? Spanien? Vinterboende på varmare breddgrader? Lägenhet eller hus som vinterboende? Stad eller landsbygd? Spanienvistelsen över julen kommer nog att ge en del svar hoppas jag. Men dit är det långt. Först ska jag till Prag och kvällarna ägnar jag nu till att planera lite. Jag ska kolla lite på hyrbil i Torrevieja också. Det kanske är lika bra att boka en nu. 

Jag tänker att jag tar en hyrbil direkt på flygplatsen i Alicante när jag kommer ner. Åker till lägenheten och lastar ur. Åker sedan till IKEA och handlar det jag behöver för mitt boende. Storhandlar också när jag ändå har bil. Jag har inte bestämt än om jag behåller bilen några dagar eller om jag lämnar tillbaka den dagen därpå. Man kan lämna bilen inne i Torrevieja så jag behöver inte till flygplatsen i Alicante med den.

Undrar hur jag kommer att trivas? Jag brukar ju trivas så länge jag kan få vara ostörd och bestämma själv när jag vill bli engagerad i något. Jag skulle gärna vilja ha tillgång till en cykel när jag är där. Så jag inte blir så begränsad. Jag kanske köper en oväxlad begagnad hoj. Jag har redan många frågor om Torrevieja. Det finns ju Facebookgrupper för svenskar i Torrevieja men det är ingen idé att ställa frågor där. Folk är så elaka mot varandra så det är inte någon idé. Om jag skulle fråga var jag kan få tag på en begagnad cykel skulle jag säkert få 30 svar. Några skulle vara vettiga. Några skulle bli osams om vems tips som var bäst och sedan skulle admin stänga tråden för att folk blev ovänner. 

Jag ställde en fråga där en gång. Efter det blev jag avstängd från gruppen en månad. Jag frågade hur de olika stadsdelarna var att bo i. Vilka delar ska man akta sig för o s v. Det blev ju ett väldigt liv i tråden och jag blev avstängd. Jag kontaktade admin för att få förklarat vad jag gjort för fel. -Du borde förstått att frågan skulle leda till bråk i tråden, svarade han. Sedan dess har jag inte skrivit något. Bara tittat på vad andra skriver för att se om jag kan snappa upp något vettigt. Många som t ex frågar efter svenska produkter så som knäckebröd får ofelbart rådet att stanna i Sverige istället för att komma ner till Spanien och plåga andra med sina dumma frågor. Det känns egentligen inte som jag vill beblanda mig med de där idioterna. Jag har blivit allergisk emot skitsnack. Jag har börjat säga ifrån när någon pratar skit om andra. Jag är inte intresserad. Jag vill skaffa mig en egen uppfattning om folk och inte få en mindre smickrande beskrivning av någon jag aldrig ens mött.

Folk som bara ger upphov till negativ energi när jag varit i kontakt med dem har jag redan börjat göra mig av med. Jag ska också börja säga nej allt oftare till saker som tar tid ifrån mig när jag skulle kunnat umgås med mig själv den tiden istället. Jag hör ju hur illa det låter men jag behöver faktiskt inte foga mig efter någon norm om jag inte vill.

Jag är väldigt spänd på hur mitt distansarbetsavtal kommer att skrivas. Mitt kommer att bli lite speciellt hur som helst om man jämför med andras. Kommunen har någon form av mall på gång. En dag i veckan kan man få arbeta på distans utan att ha ett speciellt distansarbetsavtal. Vill man kunna arbeta på annan plats två dagar i veckan eller mer ska man teckna ett distansarbetsavtal som på ett enkelt sätt sägas upp av bägge parter om det inte fungerar. Vissa aktiviteter verkar kunna innebära obligatorisk närvaro. APT (arbetsplatsträff) kan bli ett sådant tillfälle. De hålls väl en gång varannan månad ungefär men om jag måste åka hem till Sverige för att närvara vid ett sådant möte på två timmar skulle det ju ställa till det för mig. Eftersom min tjänst är så speciell brukar jag t o m glömmas bort så det vore ju konstigt om jag vore tvungen att vara med nu. Ofta är det så att varje avdelning ska berätta några minuter vad som är på gång på deras avdelningar just nu. Jag har nästan alltid glömts bort där. Men det gör inte så mycket även om jag stundtals tyckt att det är lite tråkigt att glömmas bort som en del av miljökontoret.

Jag vet i alla fall att min chef plockat bort mig från listan på de som behöver ha kontorsplats i Samhällsbyggnadshuset i Karlstad inför 2022.


Igår fick jag nästan fem kubik brunnen hästgödsel hemkörd. I helgen ska jag kratta isär det och täcka med presenningar.

Imorse hade jag en fästing på magen igen. Jag förstår inte hur de för tredje gången denna sommar kan hamna på min mage. Kanske för att det är magen jag ser. Jag kanske har hela ryggen full också. Jag är ju bara ute och går på gräsmattan på dagarna. Sivan är också oskyldig eftersom jag inte har henne så nära denna årstid.


Jag krattade ut dyngan lite och vintertäckte med presenningar. Jag gjorde det redan nu för att inte få in så mycket vindburna fröer från träd och växter. Jag tror iofs björkarna fröat av sig redan men ändå. Jag kommer att avtäcka någon vecka innan jag ska sätta ut plantorna och bereda jorden då inför odlingssäsongen. 

Troligen blir det en snuscirkel i ABFs regi under 2022. De kommer att gå ut med det i november troligen. Ni som vill vara med kan ju vara lite på tå då.

Inga kommentarer: