onsdag 1 september 2021

Drömmen om parkbänkarna

Idag tog jag en lunchpromenad upp till restaurangen på golfbanan. 


Jag var där först men jag satt och njöt medan jag väntade på att lunchen skulle serveras.

Maten var god.


Jag hade utsikt över golfbanan och såg små män som gick omkring och slog på en varsin boll. Jag kan förstå att de ser en tjusning i det även om det inte är något för mig. Det är en fin tillrättalagd miljö de går runt i och när vädret är så vackert som nu måste det vara fantastiskt.

När jag gick tillbaka plockade jag med mig lite utblommade knölsyskor efter vägen.


Här ska de få ligga och torka lite. De har redan börjat släppa från sig lite fröer. Jag ska ge lite fröer till min blomvän "Ami" också.

Idag när jag parkerade vid Maxi fick jag en känsla av Manhattan. Jag drog ner den svala luften i lungorna. Det var tyst och stilla. Samma känsla som jag får när jag kliver ut från hotellet bland de första mornarna när jag vaknar så tidigt. Jag fick till en Manhattankänsla som innebär att jag känner en iver för dagen som ligger framför mig. Vad ska jag göra idag. Alla möjligheter finns, liksom. Var ska jag ta mina sittningar i timmar och titta på folk och staden. Idag satt jag på uteserveringen på Kristinehamns golfbana men det kunde lika gärna varit på en bänk i Washington square park.

"L" och hennes bedrift på "Iron man" i Köpenhamn beskrevs i Kristinehamnsposten idag. Givetvis köpte jag ett exemplar för att få läsa. 


Jag träffade hennes pappa utanför Maxi också. Han var så stolt över sin dotter. Han är en underbar liten man den där TV-Anders.

När jag ska till Prag i november ska jag ta med ett bekvämt och varmt sittunderlag. Det känns som om parkbänk kunde bli ett tema för min kommande pragresa. Jag hade några fina parkbänksupplevelser när jag var där i augusti.

Den här t ex. Tyvärr låg båtarna förtöjda så tätt att utsikten stördes lite.


På denna bänk på den nya judiska kyrkogården hade jag kunnat sitta hur länge som helst.

Ett tema som går ut på att sitta och titta på folk känns överkomligt men det gäller nog att ha varma kläder i november.

Inga kommentarer: