fredag 3 mars 2023

Altea och Calpe

Hade klockan på ringning idag igen och spatserade iväg till bussens upplockningsplats för tredje gången denna vecka.

Idag svängde inte bussen ner till Alicante utan körde direkt till Benidorm. Ett gäng engelsmän gick av där och de var högljudda och stökiga på bussen redan på morgonen.

Förta stoppet för min del var Altea och Gamla stan.. Otroligt pittoreska kvarter på toppen av ett berg. Högst upp en kyrka med blå kupoler som i Benidorm.



Just avkliven av bussen.


Ett väl använt hörn. Hundpiss är aggressivt.








Gränder.






Kyrktorget och kyrkan.

Här tog jag en kiss-kaffe också.



En skulptur med en snippa.


Här fick jag också en första glimt av Calpe och dess kända klippa.

Jag släntrade runt i Altea i två timmar innan det var dags att åka vidare till just Calpe som också var dagens slutmål.


Bussen stannade precis vid en flamingosjö.


Flamingo och gravänder.

Calpe var också fint. 




Klippan är ju viktig förstås. Strandpromenaden var trevlig men av själva stan såg jag inget. Det fanns inte riktigt tid till det. Dessutom var jag väldigt hungrig.

Som vanligt var jag sugen på indiskt.


Här gick jag in.


Lite att mumsa på innan maten. Och oj vad gott allting var!


Sedan kom servitören med en liten skål med sås och frågade om jag tyckte det var lagom starkt eller om jag ville ha det starkare. Det har jag aldrig varit med om förut men det var ju jättesmart. Lite mer styrka kunde de gärna dra på sa jag och sedan behåll jag skålen och i princip slickade den ren. Underbar sås.


Jag har heller aldrig fått så gott och mört lamm som här. Det här var helt klart den godaste måltiden på hela resan. Jag har nog faktiskt aldrig ätit så god indisk mat över huvud taget faktiskt.


Och sedan en mangolassie till efterrätt för att eftersläcka.

Sedan åkte vi hemåt igen. Halva gänget engelsmän kom inte till bussen och de som kom var kanonfulla. Men öl i solen hade fått dem väldigt slaka som tur var. Det var inte mycket liv på dem på hemvägen.


Väl hemma gick jag från Carrefour till min bostad med en solnedgång i fonden hela vägen.

Trött i kropp och ögon.

Inga kommentarer: