söndag 26 mars 2023

Vår?

Det är så tråkigt väder så det är tur att man slipper gå ut. Det har regnat ymnigt hela veckan känns det som. Igår snöade det. 30 grader i Spanien.


Under fredagskvällen producerades målning nr 5 2023. På lördagsmorgonen fyllde jag i konturerna och sedan var den klar och ställdes undan till samlingen.


Felix var här igår och hjälpte mig att filma del 4 av "Självförsörjande på snus". Han hjälpte mig också med frisering så nu blev det så här igen.


Grävlingspäls.

Idag fortsatte jag att skola om de små plantorna. Det är ganska ansträngande faktiskt. Varje liten planta behöver hanteras med största försiktighet och det är så smått och svårt att se. Jobbigt för ögonen. Nästa vår tror jag att jag ska försöka så ett frö i varje cell i såbrättet istället redan från början så jag slipper att skola om dem sedan. U-jord i pluggen och ett lager såjord på toppen. Komplettera i de celler där det inte gror. Att det blir olika ålder på plantorna spelar ingen roll.


Men nu är hästjobbet klart för odlingssäsongen 2023. 150 små söta plantor som var och en ska skjuta i höjden och uppnå nästan två meter. Otroligt! Något att verkligen förundras över.

Det blir mycket TV-tittande dessa dagar. Jag har tittat klart på alla säsonger av "Drömslottet". En fantastisk liten produktion om ett par som renoverar ett slott i Frankrike. Det är nästan så jag själv börjat bli sugen på att snickra igen och igår föreslog jag för "Snickaren" att vi skulle bygga ett nytt uthus hos honom i Ölme i vår. Vi får väl se vad han säger. Jag borde givetvis göra det sista här i kapellet istället men det är roligare att vara utomhus och hos någon annan.

Jag tog en promenad i det lätta snövädret. Jag behövde bli förundrad men det var inte mycket att förundras över därute. Ett gäng svanar kom och flög över mig och trumpetade. En ekorre sprang över vägen bäckar porlade. Det var väl det hela liksom.


Jag tog med lite fuetkorv som färdkost. Inköpt på Carrefour i Torrevieja.


Jag gick till Haga koloniområde. En månad för tidigt troligen.



Jag tittade till en kompis stuga när jag ändå var i trakterna. Den stugan skulle jag kunna bli övertalad att köpa om tillfälle ges och om avvecklingen av kapellet är mera långtgången. Jag såg ett knippar som simmade i älven nedanför. Hade jag ägt stugan skulle jag gått raka vägen upp till uthuset och byggt en knipholk.

När jag kom tillbaka till kapellet gick jag raka vägen till bilen och åkte till Maxi och handlade. Sedan fick det bli soffan igen och bara längta efter sänggåendet.

Inga kommentarer: