måndag 4 oktober 2021

Spinnkvalster

Idag fick jag lite onödiga produkter igen.


Humle- och bimatare för stödutfodring innan blomningen kommit igång. Kanske även fjärilar kommer att uppskatta denna. Jag har faktiskt letat efter sådana här i flera år. Nu när man kan beställa från Amazon verkar man kunna få tag på vad som helst. Jag beställde tre stycken. Jag kommer att blanda till sockervatten och ställa ut dessa när insekterna börjar flyga till våren. Kanske med några droppar honung i också.

Jag fick också min stereolupp idag. 


Jag var ju tvungen att testa den och jag blev jättenöjd med resultatet. Jag kollade detaljerna på en 20 €-sedel och det såg bra ut. Sedan tittade jag på ett spinnkvalster som knallade omkring på ett hibiskusblad. Jag testade att spruta med såpvatten på bladet och när jag tittade igen hade det lilla djuret dött. Det tycks alltså som om att såpvatten verkligen dödar dem. Så länge man träffar dem med duschen vill säga. De som gömmer sig i veck och sådant kommer man nog inte åt. Men om man duschar växterna med jämna mellanrum borde man ändå kunna vinna kampen till slut. Det blir ju förstås jobbigt om man har hundratals hibiskusar som jag hade förut. Med det lilla bestånd jag ännu sparat verkar det kunna vara görbart. Jag ska göra ett försök med de som finns kvar.

Inga kommentarer: