tisdag 12 oktober 2021

Upprörd

Idag blev jag upprörd för första gången på länge. Jag diskuterade mina ansvarsområdens ekonomi med ekonomiavdelningen på jobbet. Jag har alltid varit så mån om ekonomin jag har ansvar för men jag kan inte ha den kontrollen jag vill. Att överhuvudtaget diskutera ekonomi med en ekonom är svårt eftersom man pratar helt olika språk. Deras minusposter är mina intäkter. Röda minussiffror är bra i Karlstad kommuns system. Och troligen i alla system runt om i hela världen. Inte i min värld.

Vad jag vill är att - när som helst - kunna se vilka intäkter jag har och ifrån vem de kommit. Jag vill också kunna se mina utgifter och var de gått. Det går inte. 

En faktura på 120 000 kr som jag har attesterat hittas inte i systemet. Det gör att jag börjar tvivla på att jag attesterat den. Det går inte att se vilka fakturor jag attesterat så som systemet är uppbyggt. Jag ska ta det med min chef. Det kan inte få vara så här tokigt.

HelveteHelveteHelveteHelveteHelvete

Icke användarvänliga system ställer till det så mycket i yrkeslivet.

Tvungen att bryta inlägget här och lämna skiten bakom mig. 

Jag som var så glad när jag fick hämta min nya lilla katt idag. Jag tyckte så mycket om henne när jag packade upp henne ur paketet och fick placera henne på sin framtida plats.


Här ligger hon nu. Hon är mindre än jag trodde trots att jag förstod att hon var endast 25 cm när jag budade på henne. Hon inger ett sådant otroligt lugn och jag är så glad att ha henne här fr o m nu.

Det är en annan liten skulptur på väg till mig också. Den får vi ta när det är dags. Det är inte helt omöjligt att den kommer imorgon.

Om tre veckor är jag i Prag igen. Det ska bli så skönt med en paus från kapellvardagslivet ett litet tag. Jag tror jag ska berusa mig fler gånger denna gång. Jag får se.

Jag tog en sväng till en loppis idag också när jag var ute och körde bil. En stor röd skylt i fönstret där det stod "50% på allt". Intressant tänkte jag och gick in. När jag gått igenom allt tänkte jag att det fanns ingenting därinne som jag ville ha ens om jag fått det gratis.

Inga kommentarer: