måndag 7 februari 2022

En sekund senare


Sivans matstation.


Sivans matstation en sekund senare.

Så fort kan det gå att skaffa sig arbete man inte planerat för. I själva verket är den första bilden tagen efter den andra. Det var ju inte så att jag var så förutseende så jag förstod att om en sekund kommer jag av misstag sparka till Sivans matskål.

Idag har jag varit på banken och gjort bestämt storlek och datum för lånet till lägenheten i Spanien. Innan jag åkte dit stannade brevbäraren med sin bil och frågade om jag ville ha brevet direkt istället för att hämta det i brevlådan. Det var "Högga" som körde postbilen. Brevet kom från "Bankinter" i Spanien och det passade ju bra när jag skulle ner i ett svenskt bankärende.

När jag kom till banken öppnade jag brevet men det var inget jag hade nytta av. De önskade mig bara välkommen som kund och ville att jag skulle fylla i bifogat formulär och skicka tillbaka det i bifogat frankerat kuvert. Det var bara det att det inte fanns medskickat något formulär att fylla i. Svarskuvert fanns i alla fall.

När jag kom hem skrev jag till min jurist och berättade om brevet. Hon sa att det inte var något att bry sig om. Att jag kunde gå in på ett bankkontor när jag kommer ner och fylla i formuläret. Under denna vecka ska mitt bankkonto därnere vara upprättat, återstående belopp att betala ska vara specificerat (ca 1 010 000 kr) och jag ska ha fått ett NIE-nummer. Att banken skulle ha 21 000 för upprätta ett pantbrev för det nya lånet hade jag ingen aning om. Det kom som en överraskning och om jag hade förstått "ekonomiska" hade jag väl redan insett att det skulle bli så. Men ekonomiska är ett okänt språk för mig tyvärr. Inte mycket att göra åt.

Inga kommentarer: