fredag 18 februari 2022

Euro

Arbetsvecka till ända igen. Nu ska jag snart skriva på mitt distansarbetsavtal vilket innebär att jag ska arbeta från Filipstadsvägen 22 istället för Samhällsbyggnadshuset i Karlstad. Jag kommer inte att få sitta och jobba i Spanien. Inte annat än undantagsvis i alla fall. Så ser mitt avtal ut och gäller till årsskiftet. Jag tror att det är en tidsfråga innan de ändrar sig men så är läget nu i alla fall.

Idag försökte jag göra en banköverföring till mitt konto i "Bankinter" i Spanien. 97 050 € och när det handlar om sådana belopp blir ju valutakursen viktig. Tyvärr ligger Euron på 10,71 SEK nu. Jag försökte alltså sätta över 1 038 435 kr. Om kursen varit 8,50 så hade lägenheten kostat 825 000 kr istället för 1,04 mkr. En nätt skillnad på 213 000 kr. Surt men det finns ingen möjlighet att påverka. Jag kan inte vänta ut en bättre valutakurs heller. Köpet ska genomföras på torsdag och då behöver pengarna sitta där. Det visade sig dock omöjligt att föra över det beloppet idag. Det finns en begränsning på 250 000 kr per dag och sedan måste banken aktivt ändra den begränsningen så att hela beloppet slinker igenom. Jag gör ett nytt försök på måndag.

Jag kommer att behöva föra över pengar regelbundet men då kan jag ju faktiskt bevaka valutakurserna lite. Passa på att föra över när det är gynnsamt men denna gång är det som det är.

Som sig bör ligger vårsolen på genom köksfönstren. Det märks att vi går mot lättare tider nu och det gäller att ta vara på denna tiden. Njuta av livet och de varma solstrålarna. Jag läser en intressant bok nu som jag blev tipsad om. Den är verkligen tänkvärd om man funderar över träden i skogen vilket jag gör. "Trädens hemliga liv" heter den och är skriven av en tysk vid namn Peter Wohlleben. Jag riktigt längtar till det blir ännu bättre väder så jag kan gå ut och sätta mig i skogen en stund och tänka. Jag har ju dragit mig för att gå i skogen eftersom folk har sina hundar lösa. Jag måste övervinna det. Hundarna ska inte få begränsa mitt liv. Jag kommer att utrusta mig med en käpp så jag kan försvara mig någorlunda om det skulle behövas.


Jag tog ett trädgårdsvarv på eftermiddagen. Det känns att det är lite tjällossning på gång i gräsmattan.


Men min blivande äng ligger fortfarande djupfryst. Det ska bli jättespännande att följa dess utveckling i vår. Och göra ängsytan större. Jag ska inte klippa mina gräsmattor överhuvudtaget i år. Jag ska bara klippa promenadstråk i de forna gräsmattorna. Spännande att se hur det blir.


Solen har börjat ta sig in på altanen igen. Det gör den inte på vintern.

Längtar efter en lika fin dag imorgon. Hoppas det blir så här fint imorgon igen. Då ska jag ta en skogspromenad. Jag har inte gått utomhus sedan jag kom hem från Spanien. Jag vill inte. Det lockar mig inte. Det är kallt och halt. Det regnar och blåser. Jag blir flåsig efter 20 meter.



Inga kommentarer: