söndag 13 februari 2022

Redigering

Idag har jag ägnat fyra timmar åt boken. Jag har nu formaterat om det jag hittills skrivit så att det ser ut som det ska göra inför tryckningen. Indrag, teckensnitt och allt sådant som har med utseendet och läsbarheten av inlagan att göra. 70 sidor och 16 478 ord hittills men det är minst dubbelt så mycket kvar. 



Denna bok - Högkänslig... Än sen då? - Har varit förlaga till formatet på min bok. Det är samma tryckeri som kommer att trycka min. Måtten på boken är 15,5 cm x 22 cm men textmassan på varje sida är 10,5 cm x 16,3 cm. Min inlaga är betydligt mer komprimerad än denna. 


Författaren har valt att ha mycket indelningar och indrag av hela stycken vilket gör att boken blir väldigt luftig och lättläst. Mot slutet av min bok ska jag prova lite olika layouter men i dagsläget skriver jag i teckensnittet "Palatino Linotype" storlek 10. Det var det som rekommenderades av tryckeriet. Storlek 9 faktiskt om jag ska vara helt sanningsenlig. Det tycker jag blir lite för litet. I den boken jag nämnt ovan som förlaga tror jag att författaren valt ett ännu större teckensnitt än storlek 10 faktiskt. Jag kanske får bolla med det också lite mot slutet.

Boken jag utgått från har 144 sidor. När jag utgick från att min bok skulle bli på ca 300 sidor tog jag hänsyn till omfånget på Else Marie Bruners bok och kom ganska snabbt fram till att jag skulle behöva ungefär dubbelt så mycket text på mig för att hinna förmedla allt jag ville. Bruhners bok tog endast ett par kvällar att läsa. Jag minns också vad jag betalade för boken. Det tar jag också som en vägledning för vad sådana som jag tydligen är beredda att betala för en liknande bok. Vad som är rimligt.

Jag är inte ute efter att tjäna pengar. Jag är nog ute efter att få skriva en bok. Jag skulle förstås också bli jättelycklig om min bok kan hjälpa någon att förstå sig själv. Det är ju faktiskt det som är själva syftet med boken förstås. Och för Felix skull. Även om jag inte kommer att sälja ett enda exemplar så gör det egentligen inget ekonomiskt. Det kostar inte så mycket att göra en sådan här grej så att det behöver bli en "deal-breaker". 

Jag tror också jag är redo nu att beställa lite utrustning för min ljudupptagning när jag filmar. 

Jag har ingen cd-spelare i min dator längre. Nyare datorer levereras inte längre med inbyggda cd-läsare. Jag funderade på hur jag skulle få tag i musik till mina filmer. Jag har några album som jag gärna skulle vilja använda. Till min Mac-dator har jag en extern spelare. Men då kom jag på att jag kanske även hade en extern spelare till Windowsdatorer också och jag hittade den direkt och rippade in tre album med musik som jag kan tänka mig att använda till mina videoproduktioner. Det kommer ju till en massa rättigheter när det gäller musik förstås. Jag har inte satt mig in i det än men jag är medveten om det. Visar det sig att det inte är tillåtet att använda andras musik endast för enskilt bruk så får jag klara mig utan.

Inga kommentarer: