fredag 5 november 2021

Regn och lite lägre tempo

Vaknade 9 och tog det lugnt på rummet när jag ätit dagens frukost. Idag funderade jag på att leta upp paternosterhissen. Jag blir lätt obekväm i situationer när jag känner att jag är i vägen för folk. Hissen finns ju på en arbetsplats där de anställda använder den. De måste vara väldigt trötta på att det står en klunga turister och blockerar den. Jag trodde det skulle vara lugnt på turistfronten nu men där fick jag tji.

Idag knatade jag iväg till gatan Jungmannova. Jag har bara gått den när jag strosat runt utan mål förut men idag tänkta jag gå den en rejäl bit. Jag gick men den blev snart tråkig så jag vände.

Jag såg denna underbara skylt ovanför en entré.

Undrar vad "Te Ta" står för.

Jag såg underbar konst på ett litet galleri. 



Men det var alldeles för dyrt för mig tyvärr.

Sedan började jag bli hungrig och tänkte gå till Světozor där jag var i går så jag skulle få ett smakprov på deras köttfärslimpa. Jag fotograferade flera vackra saker på vägen dit.

Ett vackert staket. Det fanns nog flera hundra meter av det där staketet i parken. Det kanske är trevligt att tillverka en sektion men sedan borde det allt bli ganska tröstlöst.

I bakgrunden syns de skrämda damerna igen.

En väldigt vacker plåtskodd dörr.
En annan trevlig port där plattjärnen böjts lite så en utstickande formades.


Udda belysning men fin.

En rejäl kvinnostaty men så otroligt smäcker.

När jag ögnade igenom dagens meny insåg jag att de inte hade köttfärslimpa idag. Då är det sista chansen imorgon. Om jag orkar kämpa för det. Den restaurangen är också den enda hittills där bara kontanter gäller. Jag har ganska precis till en lunch kvar tror jag.


Lite väl tidigt med julskyltning kan jag tycka.

Jag gick till Ovocný Světozor och tog en lättlunch bestående av två mackor en liten cappucino och en limedrink. 


Två olika röror på mackorna. Den till höger var det böcklingpastej på och en liten sardell med kapris. Den röran till vänster verkade vara gjord av hackade ägg och majonäs. Jag fick en liten smak av räka också.

Limedrinken var helt underbar och var ungefär som mojito utan rom.


Detta ställe är lite mera modernt. Här sitter inga pilsnergubbar heller.

Detta vackra "skåp" satt utanför "Lucerna music bar" där jag och "L" var på konsert med Beth Hart.


Skåpet består bara av en glasdörr med karm och används för att sätta upp affischer och program bakom. Det fanns säkert tio sådana vackra ramar inne i Lucerna passagen.

Sedan gick jag hem igen. Idag avbröt jag mitt gående innan kroppen kraschade och sa ifrån.


Jag lyckades köpa ett klädesplagg på hemvägen också på rea.

En blåmes. De är tydligen röda inuti.

Jag tillbringade ett par timmar på rummet innan jag tog mig en liten sväng igen. Skulle testa Lokál igen men det var fullt kl 16. Jag gick till första bästa på en liten tvärgata för att få min fredagsöl och lite mat.

Stället hette U Templáře och såg ut som vilken tjeckisk krog som helst. Jag gick in där och tog en öl till att börja med. 

Så här kommer servitören ihåg hur många öl jag druckit. Det blev totalt tre kryss.

Men jag skulle ju ha lite mat i magen så jag tänkte beställa några förrätter att plocka med. Den enda förrätten de kunde erbjuda var "Pickled cheese-mix with garlic and olives", á 46 pengar. Jag beställde två.

Men det skulle visa sig bli lite väl mäktigt att trycka ner i magen när dessutom två öl runnit ner så lätt innan maten kom in.


Osten var helt fantastiskt god men det hade räckt med en. Jag sköljde ner den med en tredje öl och sedan var jag nöjd och skulle betala. Jag lade upp mitt kreditkort och han sa "Cash only". Det är det första stället denna resa där de inte tar kort. Restaurangen i Světozor gör inte det heller men det vet jag ju innan. Här fanns inga varningar. Jag visste att jag hade en 200-lapp i fickan och lite mynt.

Ett danskt grabbgäng satt bakom mig. Jag informerade dem om debaklet. En av dem fick gå iväg till en ATM för att ta ut cash. Givetvis varnade jag dem också för de ATM-automater som finns överallt. Det är också bara lurendrejeri. När du stoppar in ditt kort kommer en meny upp med ett antal belopp att välja. Det är jättehöga belopp. Man behöver inte så mycket kontanter under en hel resa. För att välja lägre belopp måste du krångla dig ner lite i systemet så du får välja det du vill ta ut. Låt säga 1000 pengar. Det klarar man sig långt på eftersom alla (nästan) tar kort. Du kanske får förslag på 30 000, 20 000 och 10 000 i första vändan. 1000 pengar är ca 450 svenska.

Växelkursen de erbjuder är dessutom jättedålig. Sedan tillkommer en uttagsavgift som är fräckt hög.

Gå istället till en tjeckisk storbank och ta ut pengar i deras automater. Det är det mest fördelaktiga för dig.

Jag satt som på nålar och väntade på notan och när den kom in var den på 317 pengar. Jag hade - i fickan en 200 pengarssedel två 50-pengarsmynt och ett 20-pengarsmynt. Herregud vad lättad jag kände mig. Annars hade jag behövt tagit hjälp av danskarna för att lösa ut mig. Jag tänker inte ta ut mera kontanter nu när jag fick slut. Det är ju bara två dagar kvar och då klarar jag mig utan. Men jag kan inte gå och äta köttfärslimpa imorgon som jag tänkt.

När jag kommer hem ska jag testa på en sak som jag länge funderat på. Jag har anmält mig till en provapåkväll ute på muséet den 18 november där man får prova olika målartekniker. Min konstnär "KFA" har också lovat mig lektioner om jag vill.


Idag gick jag in på en pappershandel och köpte mina första penslar.


Vi får väl se vad Karin säger om dem.

Inga kommentarer: