lördag 26 mars 2022

Första morgonen

Första natten fick jag sova påklädd med ett lakan som täcke. Jag hade 14 grader i sovrummet när jag la mig och 17 när jag vaknade på lördagsmorgonen. Internet hade inte kommit igång av sig självt. Jag loggade ut från nätverket med min spanska mobil. Där har jag lite surf så där sökte jag kontakt med han jag ska köpa cykeln av.

Jag provade att ringa min internetleverantör och jag fick svar trots att det var lördag. Frukost åt jag hemma men det fanns ingen kaffebryggare. Det behöver jag också en alltså. Kvinnan på "Vegafibra" fixade internet direkt åt mig. Sedan tog jag en promenad till Habaneras.


Snart har jag spridit mina saker överallt.


Detta är regler som sitter på min ytterdörr för att jag ska följa reglerna så fort jag lämnar lägenheten.

Under ytterdörren är det en springa där kackerlackorna kan springa under utan att huka sig. Jag får lägga något för där så det inte yr in en massa sand och löv.

En död kackerlacka har jag hittat. Under sängen.


En av alla grindar ut till det övriga samhället. Det stör mig lite att det står på ryska. Jag tog ett varv inne på området först för att se om jag var den enda människan här. 

Brevlådorna. Min hade inget namn eller nummer och var full av reklam.

Området är väldigt tomt men man ser ändå vilka som är här och inte. De som är här lämnar färska spår efter sig. Som en gallerdörr som står öppen eller en torkställning med tvätt utanför. Jag träffade en kvinna som jag presenterade mig för men hon kunde inte engelska. Sedan pratade jag med en norrman som bott här sedan området var nytt 2003. Han hette Arvid och i år har han flyttat ner permanent när han gått i pension. Han pekade på lite lägenheter och sa var det bodde svenskar.

När jag kom fram till Habaneras letade jag direkt efter något ställe att köpa ett täcke. Jag köpte ett på Zara Home. Sedan gick jag till Carrefour igen och åt lunch på en liten restaurang vid entrén.

Pommes tyvärr. Jag har börjat tycka illa om pommes men här hade jag inget val. Det fanns ingen rätt utan. Det andra var väl OK. Bacon, chorizo och ägg. Jag gick sedan in och handlade lite mer mat.

Jag hittade Cinzano bitter. Det har jag inte druckit sedan jag var på sjön sommaren 1982. Då hade jag en massa sådana småflaskor stående i kylskåpet och drack en iskall med jämna mellanrum när jag jobbade i värmen. Lite mera livsmedel och lite rengöringsprodukter. Duschen i lägenheten är väldigt trevlig förresten.

Carrefour har mycket saker att gå runt och titta på. 

Denna avdelningen går inte av för hackor.
Jag köpte lite oliver också. "Spicy" sa jag och fick de här.

De såg inte mycket ut för världen men de var verkligen starka. Jag fick eftersläcka med "buttermilk" sedan. En tunn filmjölk jag köpte redan igår.

Jag satte mig sedan på min inglasade lilla uteplats och läste. Det råder en speciell tystnad på uteplatsen. Som när man sitter i en avstängd bil nästan. Jätteskön tystnad. 

Området är tyst i sig nu när det är så lite folk här. En granne har två små eländiga bjäbbiga hundar som skäller så fort jag går förbi. Jag stoppar fingrarna i öronen redan när jag närmar mig den lägenheten.

Från området som angränsar till mitt hör jag lite ljud från de på andra sidan häcken. De har en hund som skäller ibland och den hör jag när jag är i mitt sovrum. Men den skäller inte så ofta.


Koltrastar, rödstjärtar, gråsparvar och munkparakiter.


Debutölen i soffan i eftermiddag. Och bara svaga ljud utifrån. Jag somnade där i hörnet tidigare ikväll.

Jag letar på Google maps efter en stor motorcykelaffär jag och mäklaren åkte förbi igår men jag hittar den inte. Jag mailade till honom. Hoppas han minns var det var.

Om jag får feeling senare ikväll kanske jag går till "Patricias". Det är närmsta krogen här och den är omtalad i FB gruppen "Club Salino". Det är ju ändå lördagskväll.

Inga kommentarer: