söndag 13 mars 2022

Shivering thermogenesis

De första vårtecknen i kapellet kom idag. Rapporter på FB om vårens första fästing. I Väse, men ändå. Jag satte mig i solen vid uthusväggen för att fylla på lite D-vitamin efter vintern. Det kom en fjäril fladdrande förbi och jag gick in och gjorde iordning mina pollinerarmatare med sockervatten. Jag har tre tycken så jag placerade ut dem en bit isär men i soliga lägen.


Rätt som det var kom fjärilen tillbaka och tankade sockervatten. Jag satt därute en god stund och den kom tillbaka och fyllde på bränsle igen med jämna mellanrum. 


Den sista gången jag såg honom satt han och darrade på kanten till sockerlösningen. En nässelfjäril som såg lite sliten ut efter vintern. Bakvingarna var alldeles fransiga och färgen och mönstret hade mattats av. Senare kom det ytterligare en nässelfjäril som helt saknade det bakre vingparet men flög glatt omkring ändå. 

De är inte precis några graciösa flygare. De snarare fladdrar omkring och är väldigt vindkänsliga. Mina sockervattenbehållare är garanterat de enda energikällorna som finns för pollinerarna ute just nu.

Fjärilen satt och darrade en stund innan den lyfte. Det kallas shivering thermogenesis. Vi skakar också när vi fryser och det är samma mekanism. För att få upp värmen gör vi små muskelrörelser. Fysiskt rörelse ger värme. Det känner vi till och lider av när vi anstränger oss på sommaren. På vintern kanske vi gör en åkarbrasa av samma skäl. Men omedvetet värmer vi oss också genom att darra/skaka. Shivering thermogenesis - "Värmegenerering genom skakning".


Även Sivan njöt av vårsolen.

Men det är kallt i vindarna och man står inte ut särskilt länge när solen går i moln.

Jag försöker komma i kontakt med presidenten för bostadsföreningen i Spanien. Jag undrar om mitt namn står på min postlåda när jag kommer ner bl a. Jag har tänkt beställa lite saker från Amazon.es. Jag bad också att få en exakt adress som jag ska ange när jag beställer saker. Det lutar väl åt att jag får ett åttonde alternativ på samma sak förstås.

Inga kommentarer: