fredag 4 mars 2022

Kheer

I måndags började Felix att jobba på ICA Maxi här i Kristinehamn. Det är något jag sett fram emot att han skulle göra. Han ska vara sommar-/helgvikarie i första hand. Vi får väl se hur mycket timmar han får. Roligt är det i alla fall att han är ute i arbetslivet lite. Det känns mer som ett riktigt jobb än jordgubbsförsäljningen och framförallt ett arbete med längre varaktighet.

Igår skrev jag distansarbetsavtal med min arbetsgivare. Och fick löneförhöjning under lönesamtalet vi också hade. Jag var på plats i Karlstad och det var lite trevligt att se kontorslokalerna i ett nytt ljus eftersom det nu är klart att jag inte ska tillbaka och sitta där något mer.

På hemvägen stannade jag till hos min konstnär Karin för att diskutera bokomslaget. Hon hade målat två nya tavlor som jag genast blev väldigt förtjust i.



I skuggan av dessa blev mitt bokomslag ganska blekt, blodfattigt, energilöst och kallt.


Karin var inte nöjd med sitt förslag till omslag. Och inte jag heller så vi diskuterade en bra stund om att kanske ta en målning som bakgrund som inte var tänkt som ett bokomslag.

Vi diskuterade framförallt en målning som jag redan har köpt av henne.

Denna. Och om man kunde beskära den så omslaget kunde rymmas inom den.

Det är roligt att hon börjat producera målningar igen. 

Hon har varit inne i en textilperiod men hennes stil känner man igen.

Innan jag åkte hem blev jag stående vid en bild som matchade min klädsel för dagen. Det var en bättre match i verkligheten.

Vi diskuterade vidare om mitt omslag och jag hade blivit så förtjust i en av de nya att jag tror jag väljer att gå vidare med den istället.

Igår kväll tog jag upp bilden i Photoshop och började leka lite med textfält. Jag beskar bilden till omslagets storlek först och sedan testade jag runt lite. 

Detta förslag tyckte jag blev bäst så nu känns det som om det utgör huvudspåret istället.

Nu är det fredag igen. Ikväll har jag inget planerat men imorgon kväll kommer Felix hit. Jag ska bjuda honom på indiskt för det ville han ha. Vi ska då också prova picklesen jag köpte i Spanien. Jag går in för det indiska temat med stor entusiasm. Jag ska försöka mig på att göra den fantastiska efterrätten "Kheer" också. Jag har fått den i New York några gånger och en gång på den indiska restaurangen som fanns i Karlstad på Östra Torggatan. Den är tyvärr stängd nu. Jag påbörjade också huvudrättens långkok redan idag.

Kheer är bland de godaste efterrätterna jag smakat. Indisk rispudding kan man översätta det som. Jag gjorde den i min "Crock-pot".

Jag avvek lite från receptet. Receptet var i "cup" så jag fick räkna om lite. 

1 dl grötris (eget påfund istället för basmatiris)
Ca 1,1iter mellanmjölk
3 dl grädde (eftersom receptet var på "fetmjölk" ersatte jag lite av mellanmjölken med grädde)
Saffran (en påse)

Ner med allt i crockpotten och sätt på högsta kokning i fyra timmar. 


Efter fyra timmar. När jag lyfte på locket insåg jag att jag misslyckats. Den hade inte allt tjocknat som den skulle.

Men jag tillsatte ändå:
Lite drygt 1 dl strösocker
Ca 1/2 dl skivad sötmandel
Ca 1/2 dl sultanrussin
Ca 1/4 dl hackade pistagenötter (naturella)

Jag ökade ut mängden av nötter och russin med ca dubbelt så mycket som det var i ursprungsreceptet.

Konsistensen blev ju inte alls som jag ville och var van vid så jag tillsatte 2 dl grötris och kokade det hela i två timmar till. Då blev den för tjock istället.


Nu kyler jag ner kheeren och har garnerat med hackade pistagenötter inför servering.

Det här receptet gick jag efter men jag skulle tagit grötris redan från början. Den lilla mängden basmatiris kunde inte få till rätt konsistens. Receptet ovan är korrigerat för detta.

Nåväl. Det blev gott i alla fall och jag gjorde iordning två små efterrättsskålar till Felix och mig medan kheeren var varm. Resten lät jag svalna i en större matlåda. Jag tänkte han kunde ta med det till Sara och hennes pappa som han ska gå till när vi hängt "klart" på lördagskvällen.

Ikväll dricker jag öl helt obekymrat trots att världen är i krig. Jag kan inget annat göra.

Inga kommentarer: