lördag 26 mars 2022

Resdagen

Igår hade jag en lång dag. Väckning på hotellet på Arlanda kl 03.00 och sedan transfer till flygplatsen.

En smärtfri flight till Alicante med bara lite träsmak. Väl framme satte jag mig och åt frukost. Här är det fortfarande andningsskydd som gäller inomhus.

Bussen som skulle ta mig till Torrevieja avgick också i tid och när jag kom fram stod mäklaren där och väntade med sin bil. Jag köpte en femlitersflaska med vatten innan vi åkte till lägenheten. Jag var jättetörstig och jag ville inte vara utan vatten när jag började installera mig i lägenheten. Man kan dricka vattnet i kranarna här men jag ville vara säker på att hela systemet var genomspolat innan jag började göra det.

Den här dagen skulle bli en dag att minnas. Som jag sett fram emot detta men det blev en blandad upplevelse på flera sätt. 

Här lastar han ur min packning.


Och här är jag på väg att låsa upp min lägenhet för första gången. Vi gick igenom det praktiska. Kranen i köket satt lös och behöver åtgärdas. Det hade jag inte sett förut. I övrigt tycktes det mesta fungera som det skulle.


Det är många nycklar som krävs för att låsa upp denna lägenhet. Här ligger det jag tror är fyra uppsättningar med nycklar. Det går åt fem nycklar för att ta sig in i lägenheten och genom grinden till området.

Lägenheten var inte så lortig som jag befarade. Jag har sopat lite och städat ut kylskåpet. Kylskåpet var heller inte lika äckligt som jag hade trott.

Internetinstallatören hittade inte hit på en gång. De ringde från kontoret och sa att han inte hittade hit. Jag försökte förklara men det var inte så lätt eftersom jag själv inte varit här mer än en gång. Jag uppmanades att gå ut på gatan och möta honom och det löste sig då. Det verkar vara väldigt svårt att hitta hit. Det fick jag erfara senare samma dag.

Själva installationen tog ca en halvtimma. Han var tvungen att dra in fiber från gatan bakom min lägenhet men det var inga problem. Sedan rasslade allt igång och han lämnade mig. Medan han installerade satt jag och skrev en lång inköpslista på saker jag behövde handla redan första kvällen och när han åkt gav jag mig iväg till Carrefour. Det hade regnat hela dagen men då var det uppehåll. Jag hade också glömt min vindjacka i Kristinehamn så jag gick i bomullskläder. Det blåste väldigt också.

Redan ganska snart insåg att det skulle bli jobbigt att gå hela vägen. Kroppen är nog i sämre fysiskt skick än någonsin tyvärr. Jag gick nog en halvtimma innan jag kom fram och om jag inte haft karta i telefonen hade jag nog varit ute och snurrat i kvarteren ännu. 

När jag kom fram satte jag mig och åt innan jag gick in och handlade. Det finns ett litet café i "förbutiken" på Carrefour. En baguette med chorizo och ost och en pirog med någon tomatfyllning. Min inköpslista hade jag glömt kvar hemma förstås.


Jag köpte lite mat i alla fall. Bröd, smör och pålägg. Det viktigaste jag hade på min glömda inköpslista var ett täcke. Det fanns inget i lägenheten som jag kunde använda som täcke första natten. Täcken var slut på Carrefour däremot så jag fick tänka om. När jag skulle hem tog jag en taxi. Jag orkade inte gå mer. Taxin höll på att aldrig hitta fram och det blev nästan dubbelt så dyrt som det borde. Men det var det värt.

Väl hemma igen insåg jag att jag inte hade Internet längre. Det har blivit svårt att leva utan det märker jag. Jag får planera om lite nu märker jag. Till att börja med vet jag inte om internetleverantören har support på helgen eller om jag måste gå till kontoret på måndag. På måndag hinner jag heller inte eftersom jag ska träffa min jurist då och för att ta mig till hennes kontor behöver jag ha koll på busstiderna. Cykeln jag skulle köpa när jag kom hit får jag inte tag i heller eftersom jag skulle höra av mig via FB till han som sålde cykel. Jag tror jag har lite surf på min privata telefon så jag ska försöka med det. Annars finns det Wi-Fi på Habaneras köpcenter men då behöver jag ta mig dit. En promenad på en halvtimma.

Inga kommentarer: